donderdag 5 september 2013

5-8-2013

Aan het tuinieren geweest vanmorgen. Vooral bezig geweest met het wieden van onkruid (het Zweedse woord voor onkruid is, letterlijk vertaald, ongras, blijkbaar vinden wij kruiden belangrijk en Zweden het gras). Het is eigenlijk geen doen om stuk van het terras dat op de begane grond ligt onkruidvrij te houden. Daar komt nu nog een extra moeilijkheid bij, de violen. Op het balkon staan de afgelopen jaren bloempotten met deze bloemen. Sterke bloemen, ze staan bijna altijd in bloei, het gevolg is dat ze zaad verspreiden en dat komt dus onder andere op het stuk van het terras terecht dat ik onkruidvrij probeer te houden. De violen zijn geen onkruid, dus laat ik ze staan, als ze bloeien is dat geen probleem, maar voordien willen ze nog wel eens het slachtoffer worden van mijn wieden. Maar inmiddels heb ik een aardig idee hoe ze er in de fase voordat ze bloeien eruit zien, dus moet ik goed uitkijken om die te laten staan. De wilde violen doen het dit jaar trouwens veel beter dan die in de bloembakken op het terras staan. Ik heb een vermoeden dat de oorzaak daarvan is dat mijn zus de neiging heeft om de bloembakken water te geven zogauw als het een paar dagen mooi weer is. Volgens mij moet je dat alleen doen als het meer dan een week niet regent en dat heeft het dit jaar nog niet gedaan.