vrijdag 27 september 2013

22-9-2013

Als afsluiting van dit weekend van festiviteiten vandaag het feestje n.a.v. mijn vaders 85ste verjaardag. Leuk om mijn ooms en tantes en de kennissen van mijn vader weer eens te zien. Tot mijn genoegen mocht ik constateren dat een aantal er beduidend beter uitzagen dan toen ik ze voor het laatst zag. Het was een gezellige middag en avond, lekker gegeten en een hele mooie locatie, de serre van 'De tuin van de vier windstreken', het restaurant bij de plasmolens aan de Kralingse plas. Toevallig vlak bij het punt waar gisteren een monument is onthuld voor het eerste meerdaagse popfestival dat op het vaste land van Europa heeft plaatsgevonden. Ik kan me er weinig van herinneren, behalve dat er hippies door de straat liepen, maar ik was dan ook maar 7 jaar oud. Achteraf had ik er toch graag bij willen zijn. Toevallig zag ik vanavond op Canvas een documentaire over de 'Sound City' studio, bekend geworden doordat Buckinham Nicks er opnamen, en nog meer nadat de beide dames getrouwd waren en als Fleetwood Mac door het leven gingen. In het begin van de jaren 90 was de studio op sterven na dood, toen een zekere Kurt Corbain met zijn bandje Nirvana de voordelen van de 24-sporen opnames inzag. Het klinkt tegenstrijdig maar het de imperfectie ervan klinkt veel mooier dan wat er uit digitale studio's komt. De documentaire liet mij beseffen waarom ik veel meer van live muziek hou dan van studio opnames.