donderdag 5 september 2013

4-8-2013

Vandaag dezelfde route gelopen als die waarop op drie weken geleden het elanden een-ouder-gezin tegenkwam. Vandaag geen elanden gezien. Wel wat wild gezien dat mij opviel, maar een libelle en een vlinder zijn niet echt spectaculair. Daarnaast vielen mij de bosvruchten op. Afgelopen week was mij op de camping al opgevallen dat de frambozen rijp zijn. Die kwam ik vandaag dan ook regelmatig tegen. Tot mijn verbazing kwam ik ook lingon tegen, het Zweedse familielid van wat wij de vossenbes noemen. Een bekender familielid is de cranberry, de Amerikaanse versie, die dankzij een schipbreuk ook op een van de Waddeneilanden, ik meen Terschelling, gedijen. Voor geen van deze bosvruchten ben ik gestopt om ervan te snoepen, maar op een gegeven moment zag ik een bosaardbei. Om deze op te eten ben ik dus wel even gestopt, de Zweden hebben deze vrucht niet voor niets de naam smultron gegeven.