donderdag 5 september 2013

18-7-2013

Mijn luie manier van tuinieren zorgt soms voor verassingen. Op een aantal stukken doe ik niet veel meer dan het verwijderen van distels en netels, verder laat ik er groeien wat groeit. Al een paar weken verbaas ik mij over een stukje wildernis bij het laadplatform van het restaurant. De andere jaren hield ik dat altijd kort met de stokmaaier, nu heb ik dat niet gedaan. Wat mij verbaasde was een struik die daar groeide. Toen ik hem zag dacht ik eerst dat het een framboos was, ik verheugde mij al op de vruchten. Dat deed ik nog steeds toen de vruchten begonnen te groeien en ik erachter kwam dat het geen framboos was, gezien de vorm en de kleur van de vruchten dacht ik toen dat het een kruisbes was. Nu weet ik het niet meer, de vruchten zijn inmiddels zwart geworden, het zijn bessen, dus ik neem aan dat het de vruchten zijn die ook zo heten, zwarte bessen. Maar omdat ik er niet helemaal zeker van ben ga ik het maar niet proberen.

Wel heb ik vanmiddag een aalbes gegeten, die herkende ik als zodanig en diens struik zag ik opeens staan op een punt waar tot ik hem vorig jaar snoeide alleen een rozenbottelstruik stond. Grappig dat zo'n struik opeens opkomt.