donderdag 5 september 2013

21-7-2013

Hjörtron, ik het Nederlands kruipbraam, gele bosbraam of veenbraam, is een bijzondere bosvrucht die in Zweden heel populair is. Ik heb hem één keer gegeten, Lillemor heeft er vorig jaar een voor mij meegenomen, het was een smakelijke vrucht. Lillemor gaat er elk seizoen een keer het bos voor in en samen met Roger, haar echtgenoot, plukken ze er dan enkele liters van, die ze vervolgens invriezen voor latere consumptie. Ik had ze nog nooit zien groeien tot vanmorgen. Op dezelfde weg als waar ik vorige week het eenoudergezinnetje elanden zag maakte ik tijdens mijn hardlooprondje even een sanitaire stop toen ik deze vruchten in de berm zag staan. Ik was niet geneigd ze te plukken, niet alleen vanwege het water dat ik in die berm maakte, maar vruchten uit een berm vind ik zelfs als er maar een handjevol auto's per dag langskomen toch niet zo smakelijk.
Nog even terugkomend op de vruchten, met een braam hebben ze vooral hun vorm gemeen, de smaak is anders, maar het grootste verschil zit hem in de manier van groeien. Niet de stekelige struiken waar ik als kind vaak vruchten uit geplukt heb die mijn moeder dan weer in jam vol pitjes veranderde, maar een plantje dat een centimeter of tien boven de grond groeit, met als kroon het oranje vruchtje.

Over kroon gesproken, wij moeten ons zorgen maken, vandaag is Philippe de koning der Belgen geworden. Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat hij populair is bij de Walen, maar niet bij de Vlamingen. Zoals Tatcher met de Falklands heeft aangetoond, is het beginnen van een oorlog de beste manier om je populariteit op te vijzelen. Nu is er een plaatsje met nagenoeg dezelfde naam als de nieuwe Belgische koning. Dat plaatsje heeft als belangrijkste industrie de mosselteelt, waarvan een groot deel van de productie naar België wordt geëxporteerd. Alle reden dus voor Filip om Zeeuws Vlaanderen te annexeren.