vrijdag 6 september 2013

19-8-2013

Voor mijn verjaardagsdiner had ik een groot aantal verschillende soorten mosterd. Eén daarvan was een Dijon-mosterd van het eigen merk van de Franse Auchan hypermarkten. Dat was een grote pot, want ze hadden grote en kleine en de grote was nauwelijks duurder dan de kleine. Ik was van plan daar op mijn verjaardag mosterdsoep van te maken, maar toen ik dat vooraf een keer uitprobeerde sprongen de tranen in mijn ogen, terwijl ik maar een klein beetje had gebruikt. Ooit kon mosterd voor mij niet scherp genoeg zijn, maar nu vond ik deze toch echt te pittig. Na mijn verjaardag heb ik de pot dan ook maar aan het restaurant kado gedaan. Een paar weken geleden had de kok 'skeppars strömming' gemaakt, haring in een saus van mosterd en dille. Die dag waren er nog meer enthousiaste reacties van klanten als gebruikelijk. Ik vond hem ook erg lekker en opvallend pittig. Het is toen niet opgegaan, dus is de rest ingevroren. Vandaag stond dit restje op het menu, ik heb er zowel bij de lunch als het diner van gesmuld. Vanmiddag heb ik het glas naar de glasbak gebracht en één van de potten die ik erin gegooid heb, toen begreep ik waarom de 'skeppar strömming' zo sterk smaakte, er zat mijn eigen mosterd in.