donderdag 5 september 2013

20-7-2013

Vanavond mijn administratie op orde gebracht. Ieder weekend kijk ik hoe mijn aandelenportefeuille erbij staat. De laatste tijd maak ik hiervoor gebruik van de site van NSY Euronext, waar ik een watchlist heb gemaakt met al mijn aandelen erin, door die te downloaden en in een spreadsheet te verwerken zie ik wekelijks wat ik verdiend of verloren heb. Deze week was ik tevreden en voor dit hele jaar ook, het enige minpuntje is dat mijn rendement exclusief dividend ongeveer een procent lager is dan die van de AEX-index, maar het jaar is nog niet over.

Een deel van mijn geld heb ik bij Robeco belegd. Sinds dit voorjaar hebben zij hun website vernieuwd, ik vind het geen verbetering. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds niet gevonden waar staat hoeveel dividendbelasting ze hebben ingehouden op het dividend dat ik dit jaar gekregen heb. Gelukkig kan ik dat zelf uitrekenen door het netto bedrag door 0,85 te delen. Een andere wijziging die ze doorgevoerd blijken te hebben is dat van het netto dividend niet meer automatisch nieuwe aandelen worden gekocht, maar dat het op mijn Roparco rekening gestort wordt. Daar kwam ik vanavond achter, een beetje zonde, want op mijn SNS beleggingsrekening sta ik rood en betaal daarvoor euribor + 4%, ik neem aan dat ik bij Roparco beduidend minder rente krijg, ik heb het hele saldo dus maar snel naar SNS overgeboekt, zodat ik daar weer rente ga krijgen i.p.v. betalen.