donderdag 5 september 2013

30-7-2013

Nederland noemen ze een kikkerlandje, maar ik heb er nooit zoveel kikkers gezien als hier in Zweden. Iedere zomer zie ik hier een hele cyclus, eerst de kikkerdril in het stroompje dat over de camping loopt, vervolgens zie ik de dikkopjes zwemmen en daarna de kleine kikkertjes. Die laatste zie ik vooral als ik aan het grasmaaien ben. Zo ook vandaag, tijdens het maaien ben ik een flink aantal maal gestopt om een van de kleine kikkertjes die ik op mijn pad vond even een stukje te verplaatsen voordat ze door de messen vermorzeld zouden worden. Desondanks zullen er ongetwijfeld diverse van deze amfibieƫn het leven hebben gelaten omdat ik ze niet gezien heb. Grotere kikkers kom ik trouwen ook af en toe tegen, vooral als het donker is, zie ik ze af en toe rondscharrelen. Vooralsnog is mijn angst dat ik een keer in het donker er een plat trap, voorzover ik weet nog niet uitgekomen.