zondag 3 november 2013

22-10-2013

Gisteren was ik er al bang voor, op één dag van Vianden naar Dasburg-Pont en terug te lopen was wat teveel hooi op mijn vork. Op zich had het gekund, maar dan had alles goed moeten gaan en dat deed het dus niet. Iets over half negen vanmorgen vertrokken, de berg opgewandeld en op een gegeven moment kwam ik een wandelroute tegen die ik ben gaan volgen. Ik had ongeveer een uur gewandeld toen ik zicht had op een burcht die wel erg veel leek op die van Vianden. Dat was niet zo raar, want het was die van Vianden, daar kwam ik achter toen ik een bordje tegenkwam dat ik rechtsaf kon slaan en het dan 2 Km naar Vianden was. Daarna verder de route gaan volgen, maar ik ben hem op enig moment kwijt geraakt. Toen ik me dat realiseerde eerst een pad opgegaan dat de goede richting uit leek te gaan, maar na 200 meter een bocht van bijna 180 graden maakte. Toen maar teruggelopen en het andere pad ingeslagen. Die bracht mij naar een routebordje waar ik kon zien dat ik na ruim 2 uur wandelen op slechts 4 Km van mijn startpunt was. Maar het bordje zorgde er ook voor dat ik de goede richting uitging. Ik ging goed op mijn doel af toen ik het bos uit was en een weg begon te volgen, een bospad is leuker wandelen, maar er was niet veel verkeer dus dit ging ook wel. Bij een dorpje aangekomen zag ik weer in routebord, ditmaal voor fietsers. Het was nog 16 Km naar Dasburg. Alleen stond het bord dusdanig dat het mij niet helemaal duidelijk was of ik nu de weg moest volgen of een pad links inslaan. Het leek het meest op het laatste en dat leek een fietspad. Honderd meter verder werd het echter een weg over het gras die weer iets verder in een klein wandelpad overging, dusdanig dat zelfs een ervaren mountainbiker er moeite mee zou hebben. Maar het was wel mooi wandelen. Wel had ik op een gegeven moment de zon recht in mijn gezicht, dat was vreemd omdat ik noordwaarts wou. Het bleek dat ik langs een stuwmeer liep, dus op een gegeven moment maakte hij een bocht en ging weer de juiste richting uit. Daarna een pad langs de rivier, dat liep lekker totdat het pad naar rechts afboog en vervolgens doodliep op een grasveld. Datzelfde deed het pad dat langs de rivier ging ook, dus ik terug want het leek mij handiger om daar langs een weiland te lopen. Echter op een gegeven moment hield het weiland op en mijn hoop dat er een paadje langs de rivier zou zijn bleek al snel tevergeefs. Ik wou niet terug en het bos waar ik in terecht was gekomen was een productiebos met eiken. Op de bodem groeide alleen wat mos, ik kon er dus goed lopen, alleen liep het snel dood en moest ik omhoog. Het was nogal een klim. Bovenop aangekomen heb ik een richel kunnen volgen, onder mij lokte een grasveld, maar het leek mij verstandig om zo lang mogelijk hoog te blijven. Achteraf heb ik op het juiste moment besloten om toch richting het gras te gaan, want de richel bleek even later bij een ravijn uit te komen. Het grasveld kon ik niet op, want er liep prikkeldraad, maar dat kon ik goed volgen en zo om de ravijn heen. Tot ongeveer het punt waar het prikkeldraad ophield, daar leek ik echter een pad te zien lopen, enkele tientallen meters boven het punt waar ik stond. Dat was ook zo, alleen was dit niet zo'n netjes opgeruimd eikenbos, maar een stuk bos waarvan de bodem bezaaid was met afgebroken takken en af en toe wat braamstruiken. Toch vrij snel het pad bereikt en daarbij een roofvogel aan het schrikken gebracht die blijkbaar nooit verwacht had dat er iemand op 2 meter van hem vandaan uit de berm op zou duiken. Dat pad gevolgd en bij een brug die ik tegenkwam een bankje opgezocht om mijn bammetje en banaan op te eten. Daarbij op de kaart gekeken waar ik was en geconcludeerd dat ik beter terug kon lopen, want het was nog zo'n 10 Km naar Dasburg-Pont. Dat laatste stukje moet ik later maar een keer doen, ik was nu om even over half 6 thuis.