zondag 3 november 2013

25-10-2013

Bij mijn koffie vanmorgen merkte ik hoe ik er blijkbaar aan gewend ben dat er in de horeca niet meer gerookt wordt. In Luxemburg is dat blijkbaar niet zo, Ondanks dat er maar een stuk of vier klanten waren, stonk het ontzettend naar rook. Dusdanig dat je het rookverbod in Nederland en veel andere landen nog meer gaat waarderen.
Na de koffie teruggewandeld. Een mooie wandelroute, bijzonder was dat ik op een gegeven moment een riviertje over moest, er was geen brug, slechts wat, wankele, stenen in het water. Het ging goed. Tien meter verder moest ik opnieuw diezelfde rivier over, weer over rotsblokken en een heel klein stukje verder opnieuw. Het ging allemaal goed, ook toen ik een paar kilometer verder nog een ander riviertje over moest waar als extra moeilijkheid een boomstronk tussen de rotsen vast was komen te zitten. De wandeling werd verder nog bemoeilijkt door omgevallen bomen die het pad blokkeerde, ergens lagen er vier bij elkaar, het was een heel geklauter voor ik daar overheen en onderdoor was. Al deze obstakels weerhielden mij er niet van om verder te wandelen, tot ik iets zwarts op het pad zag. Het stond rustig te grazen en toen ik wat dichterbij was zag ik dat het een stier was. Ik gestopt en gekeken of het pad niet ergens een bocht maakte en hij achter een schrikdraad stond, maar dat was niet zo. Hij had mij inmiddels ook opgemerkt. Hij keek mij aan en maakte met zijn voorpoot een beweging die mij uit filmscènes bekend was als een teken om tot de aanval over te gaan. Dit imponerende gedrag werkte, met in mijn achterhoofd de jaarlijkse beelden van het St. Firmin festival in Pamplona, heb ik rechtsomkeer gemaakt en ben ik teruggelopen. Met een omweg van een kilometer of twee heb ik daarna mijn wandeling weer voortgezet.