zaterdag 16 november 2013

15-11-2013

Ik schrok even toen ik tijdens mijn wandeling vandaag een informatiepaneel tegenkwam over de gietijzeren grenspalen die de Belgisch-Luxemburgse grens markeren. Nadat met het verdrag van Londen Luxemburg in 1839 onafhankelijk kreeg en de grens bepaald werd zijn die, nadat het verdrag in 1843 geratificeerd was, geplaatst. De palen zijn genummerd en vandaag ben ik o.a. nummer 283 tegengekomen. Volgens het informatiepaneel zouden er 507 staan, ik heb het vermoeden dat het een drukfout is, want volgens mij ben ik bijna aan het eind van deze wandeling, het lijkt mij logischer als er in totaal 307 zijn. Dat zou ook kloppen want de grens is zo'n 150 Km lang en dan staan ze dus om de halve kilometer.
Morgen wordt Sinterklaas verwelkomd, maar hier zijn ze al druk met de Kerst bezig. Men is hard bezig om de bomen te oogsten. De foto daarvan kon je gisteren al zien, ik vond hier een foto van een grenspaal toepasselijker.