zaterdag 16 november 2013

9-11-2013

Martelange, bekend omdat het langs de oude weg tussen Luik en Luxemburg ligt en omdat de weg hier precies langs de grens van het Groothertogdom loopt. Met als gevolg dat de gehele oostelijke zijde van de weg hier al vanouds vol met benzinestations staat. Na mijn aandelen Shell gesponsord te hebben vond ik hier een mooi plekje langs de Sure om de nacht door te brengen. Rond zessen zat ik in mijn auto toen ik blauwe zwaailichten aan zag komen. Ze kwamen alleen heel langzaam. Op de hoek aan de andere kant van de brug bleef hij een tijdje staan en toen zag ik in de verte nog een stel soortgelijke lichten. Snel nadat de eerste die ik zag weer ging rijden, de brug over ging en langs mij reed was mij duidelijk. Achter de politieauto reed een Romeinse centurion op een paard en liepen zijn legionairs, allen met helm, zwaard en schild. Ze zagen eruit zoals bij Asterix, alleen was het hesje dat ze aanhadden niet groen maar fluoriserend oranje. Blijkbaar zijn ze onderweg Galliƫrs tegengekomen, want toen ze een uur later weer langs kwamen was het legioen nog maar half zo groot (het zou kunnen dat het niet de Galliƫrs waren maar de regen die het plezier in deze optocht vergalde).