zaterdag 16 november 2013

11-11-2013

Vandaag weer een avontuurlijke wandeling gehad. Gisterenavond was ik er achtergekomenn dat de rivier de Sûre op een gegeven moment Luxemburg instroomt en niet meer de grensrivier is. Maar waar ik gisteren mijn wandeling beëindigd had was de brug nog wel de grens. Naar die brug ben ik vanmorgen gelopen en vervolgens aan de andere kant van de rivier naar de volgende. Dat was een flink stuk en ik was dus niet echt meer bij de grens. Hemelsbreed was het 6,5 Km naar mijn auto, volgens de routeplanner ruim het dubbele. Begonnen om de weg te volgen, maar gauw kwam ik een wandelpad tegen dat veel meer de goede richting uitging. Dat ben ik gaan volgen en daarna een paar ander paden die ik koos op basis van mijn elektronisch kompas. Ik ging aardig de goede kant uit toen ik in een dal uitkwam waar een riviertje doorliep. Het pad kwam bij een hek uit, erachter zag ik een bruggetje over het riviertje, dus ben ik over het hek geklommen. Na het bruggetje ging de weg verder, maar haaks op de richting die ik op moest. In de goede richting was een berghelling, die blijkbaar niet zo lang geleden gerooid en herplant was. Zag er makkelijk uit, dus heb ik die beklommen. Toen ik boven was weer naar beneden, dat was iets moeilijker maar ging ook goed. Alleen toen ik beneden kwam bleek daar weer een rivier te lopen, dit keer geen brug, slechts een meter of vijf brede rivier met snelstromend water. De beste oplossing leek mij om door de rivier te gaan. Mijn schoenen, sokken en broek uitgetrokken en ik de rivier in. Ik had verwacht dat ik tot mijn knieën in het water zou lopen, het bleek echter tot vlak onder mijn kruis te komen, mijn onderbroek was droog gebleven, ware het niet dat het een snelstromende rivier was en het water dat tegen mijn benen kwam wat omhoog werd gestuwd. Aan de overkant gekomen mijzelf weer aangekleed en toen het volgende probleem, het hek dat ik had gezien kon ik niet even opendoen en het prikkeldraad was tot anderhalve meter hoog, dus daaroverheen was ook geen optie, gelukkig vond ik een klein stukje verderop wel een stuk prikkeldraad dat laag genoeg was om overheen te stappen. Daarna relatief eenvoudig terug richting mijn auto gegaan, tot ik op één kilometer was. Opnieuw een snelstromende rivier waar ik overheen moest. Ik had me er al bij neergelegd dat ik nogmaals uit de broek moest, toen ik een veel eenvoudiger oplossing zag, er lag een betonnen plaat bij wijze van brug over de rivier. Ik was daar wel blij mee.