zondag 3 november 2013

24-10-2013

Sinds vanmorgen weet ik waarvoor de kabels dienen die over rivieren gespannen zijn. De afgelopen tijd kwam ik ze regelmatig tegen en ik had me af lopen vragen waarvoor ze zouden dienen. Eerst dacht ik aan een barrière voor hoogwater, maar daar hingen ze wel erg hoog voor. Toen dacht ik aan kano wedstrijden, maar dan moet je er veel meer hebben. De kabels lopen van een huisje van anderhalf bij anderhalf naar een staander die aan de andere oever staat. Wat ik vandaag geleerd heb ik dat het huisje gebouwd is rond een peilstok waarmee de hoogte van het water af kan worden gelezen. Aan de kabels kan een apparaat gehangen worden waarmee de stroomsnelheid van het water gemeten kan worden. Door beide gegevens te combineren kan berekend worden hoeveel water er door de rivier stroomt.