donderdag 21 november 2013

16-11-2013

Vandaag het hoogste punt van mijn wandelingen door Luxemburg bereikt. Wandelingen, want tijdens mijn wandeling langs de grens was ik vandaag op het punt waar ik vier weken geleden met mijn wandeling langs het Belgische deel van de Vennbahn had afgesloten. Dit fietspad over de voormalige spoorlijn loopt na de grens nog een kleine 10 kilometer in Luxemburg door, vandaag heb ik die gewandeld. Wie mijn bericht van vier weken geleden nog kan herinneren weet dat het Belgische deel van deze route eindigde bij een tunnel die afgesloten was. Vandaag in Luxemburg heb ik geleerd waarom. Nadat het spoorverkeer op de Vennbahn gestaakt was is de tunnel gekraakt door kolonies vleermuizen, waaronder zeer zeldzame soorten. Om die beesten met rust te laten is de tunnel afgesloten en zal dat ook blijven. Men is bezig om een alternatieve route over de berg aan te leggen. Dat wordt een flinke kuitenbijter, want de berg waar de tunnel doorgaat heeft de hoogste top van het land.