zondag 3 november 2013

2-11-2013

Vandaag was een dag waarop ik er in slaagde om steeds weer voor de verkeerde weg te kiezen. Het begon met mijn wandeling vanmorgen. Ik was in een dorpje en zag een straatnaambordje met Rue en de naam van de volgende plaats waar ik naartoe wou. Nu wist ik dat beide plaatsen gescheiden werden door een snelweg, dus ik kon al twijfelen of deze straat nog wel naar dat dorpje zou gaan. Het was een leuke straat, eerst geasfalteerd en later toen hij in het bos liep werd het halfverhard. Hij klom flink, niet zo vreemd want hij eindigde op een punt waar parapenters van de berg af konden springen. Er was een mooi uitzicht over de vallei, ik zag o.a. het dorpje waar naartoe ik onderweg was. Maar de weg hield dus op, wel kon ik zien dat er blijkbaar al eerder wandelaars en mountainbikers de weg vervolgd hadden over het gras. Ik dus ook en dat ging goed, tot ik aan het eind kwam. Het pad kwam uit bij een woning die in aanbouw was, waar ooit het pad op de weg uitkwam was nu een afgrond van een meter of 3. Na wat gezoek ben ik via een omweg toch op de weg beland, vlak bij stond een kaart van het dorp, het bleek het dorp waar ik een uurtje eerder ook was. Daarna ging het goed, totdat ik de snelweg over was en daarna een mooi landbouwpad zag dat de goede richting uitging. Dat volgen ging goed tot ik moest kiezen welke kant ik uitging. Ik kon rechtdoor en rechtsaf en bij dat laatste had ik de keuze om links of rechts van een sloot te lopen. Rechtsaf links langs de sloot zag er het meest als een pad uit dus heb ik daarvoor gekozen. Toen ik bijna aan het eind was hield het pad echter op, maar ik kon door het gras doorlopen. Dat heb ik ook gedaan toen de sloot aan het eind van het veld een bocht naar links maakte en honderd meter verder opnieuw. Toen ik het veld driekwart rond was kon ik daar ook niet anders dan linksaf. Ik had me er al bij neergelegd dat ik terug moest toen ik op 50 meter van mijn beginpunt een pad zag dat de goede richting uitging. Ik had dus beter direct rechtdoor kunnen gaan. Het pad werd blijkbaar niet veel gebruikt, maar was voor mij voldoende begaanbaar. Daarna ben ik nog een keer een pad opgelopen dat na een kilometer dood bleek te lopen op een spoorweg en heb ik nog een heel tijd door het bos lopen dwalen omdat paden die ik aan het volgen was plotseling op bleken te houden.
Na mijn lunch ben ik weer gaan wandelen en toen leek alles goed te gaan. Op de terugweg liep ik langs een weg, dat beviel niet zo en ik was blij dat ik een zijweg tegenkwam. Na mijn ervaringen van vanmorgen mijn GPS er maar even bijgepakt. Ik kon de zijweg gaan volgen, als ik de tweede weg rechts zou nemen, de Rue des Mines, zou ik uitkomen op het punt waar ik wou. Regelmatig controlerend op mijn GPS ben ik de weg opgelopen. Toen ik bij de Rue des Mines uitkwam stond daar een slagboom en allerlei bordjes die mij in het Frans vertelde dat ik het terrein van de mijn niet op mocht. Ik sprak even geen Frans, dus ben ik deze dagbouw ijzermijn opgelopen. Al snel vertelde mijn GPS mij dat ik niet meer op de weg liep en toen ik er volgens dat apparaat wel weer op liep, was er weer geen weg. Mijn conclusie was dat waar ooit de weg was, nu een mijn was en dat bij het afgraven daarvan men de weg weggehaald had. Toen maar besloten om terug te gaan, dat was ook niet makkelijk, want het begon inmiddels aardig donker te worden en ik liep over paadjes die door modder en losliggende takken bij daglicht al moeilijk begaanbaar waren. Maar uiteindelijk toch weer bij de weg uitgekomen.
Ondanks alles heb ik vandaag heerlijk gewandeld.