donderdag 17 oktober 2013

9-10-2013

Het nadeel van een rivier stroomopwaarts volgen is dat er soms zijrivieren in uitmonden en dat niet altijd duidelijk is. Vandaag voor het eerst van deze wandeling daar last van gehad. Ik was lekker aan het wandelen, net de stad Jülich gepasseerd en genoten van de groenzones en natuurgebieden waar ik door liep, toen ik bij een brug uitkwam. Ik was van plan om ergens tussen 11 en half 12 terug richting mijn auto te gaan en het was op een paar minuten na 11 uur, dus ging ik de brug over. Even op het kompas van mijn telefoon gekeken en ik bleek hemelsbreed een kleine 6 Km van mijn auto vandaan te zijn. Er was geen pad langs de rivier, dus ben ik eerst maar de weg gaan volgen, die eigenlijk de verkeerde kant op ging. Het duurde lang voordat ik eindelijk linksaf kon. Daarna liep ik een stuk over een zandweg en uiteindelijk kwam ik bij een brug uit. Gezien de stroomsnelheid en de omvang van de rivier leek het wel de Roer en toen ik het op de kaart controleerde bleek dat ook zo te zijn. De rivier die ik eerder over gegaan was bleek dus een zijrivier te zijn. Inmiddels was het ruim een half uur later en de terugweg naar mijn auto was gegroeid tot bijna 9 Km hemelsbreed.

Iets heel anders, een stukje verkeersles. Een rond wit verkeersbord met een rode rand betekent een verbod voor hetgeen erop staat. De Duitsers zijn blijkbaar veel slimmer dan wij, waar wij miljarden uitgeven aan dijken en andere deltawerken zetten zij gewoon een bord neer waarmee ze hoog water verbieden (zie foto). Ik ben het bord gepasseerd en het lijkt nog te werken ook, want er was geen hoog water.