donderdag 17 oktober 2013

13-10-2013

Toen ik vandaag langs de Rursee wandelde bedacht ik mij dat zo'n stuwmeer met een waterkrachtcentrale eigenlijk een grote groene batterij is. Natuurlijk moet men rekening houden dat het benedenstrooms niet te nat of te droog wordt, maar gezien de omvang van zo'n meer zal dat over het algemeen geen probleem zijn. Dus kan men steeds als er behoefte aan elektriciteit is de sluizen openzetten en als de prijzen laag zijn ze weer sluiten en rustig afwachten tot ze weer hoger zijn. Ze zijn dus veel minder afhankelijk van het weer dan bij zonne- en windenergie.

Eerder heb ik bij waterkrachtcentrales al gezien dat ze gewoonte hebben om de indrukwekkende machines die bij renovaties overblijven buiten neer te zetten als kunstwerk. Hier stonden zowel onderaan als bovenop de dam de oude uitlaatkleppen die in 2005 door nieuwe vervangen zijn. Van die bovenop stond heb ik een foto gemaakt.