donderdag 17 oktober 2013

8-10-2013

Ik had me de afgelopen dagen al een paar keer afgevraagd wat voor grote knaagdieren er in de Roer leven. Regelmatig zie ik modderige paadjes, die als een soort glijbaan de rivier inlopen. De eerste keer dat het me opviel was bij een maisveld. Het betreffende dier had de landbouwer 'geholpen' door alvast enkele vierkante meter mais voor hem te oogsten. Omdat de stengels ook weg waren en door de sleepsporen had ik het vermoeden dat het om bevers ging. Wat mij daarover liet twijfelen was dat ik nergens de typische omgeknaagde bomen tegenkwam, op een keer na, maar die zagen eruit dat ze al heel lang omgeknaagd waren. Sinds vandaag weet ik het echter bijna zeker, tot twee keer toe kwam ik een flinke wilg tegen waar kort gelegen een bever aan had lopen knagen. Misschien is er wel een heel eenvoudige reden waarom ik relatief weinig knaagsporen zag, de sporen die ik zag liepen ook vaak naar velden met suikerbieten, waar er dan ook enkele geoogst waren. Ik denk dat het eten van suikerbieten niet zo goed is voor het bevergebit.