donderdag 17 oktober 2013

7-10-2013

Een mooie dag en een dag waarop een mooie wandeling langs de Rur heb gemaakt. De Roer, zoals wij hem in Nederland noemen heet aan de Duitse kant van de grens Rur. Niet te verwarren met de Ruhr, dat is een rivier die uitmondt in de Rijn en die zijn naam geeft aan het industriƫle hart van Duitsland. De verwarring is niet zo vreemd, want in het Nederlands noemen we dat gebied het Roergebied. Volgens mij blijft de naam van de rivier die ik aan het volgen ben nu de Rur. Hij gaat nog wel een keer de Belgische grens over, maar als ik het goed gezien stroomt hij daar op zijn laatste kilometers naar zijn bron door de Oostkantons, het Duitstalige gedeelte.
Nu ik het toch over Belgiƫ heb, tot vandaag heb ik nooit geweten dat de naam Belgium uit het Latijn komt en De Nederlanden betekent.

Vandaag op de foto een wat vreemde brug waar ik over moest.