zondag 30 augustus 2015

30-8-2015

Gaten gevuld vandaag. Niet dat ik tandarts geworden ben, maar ik heb grit gegooid in de gaten die in het gazon zaten door vastgelopen campers. Verder het volleybalnet gerepareerd en weer rechtop gezet. Een van de touwen waarmee hij vastzat was gebroken, dat was al eerder gebeurt, toen heb ik er een knoop in gelegd. Nu was hij opnieuw gebroken en het is duidelijk te zien dat het touw vergaan is. Dus heb ik het maar vervangen.
Na die klusjes was het 5 uur in de middag, ik dacht naar binnen te gaan voor een bakkie koffie, maar ik kwam binnen en het bleek spitsuur in het restaurant. Het was inmiddels kwart over 7 toen ik voor de eerste keer zat. Deze avondspits werd veroorzaakt door een veiling. In Nässet, 5 Km van hier was een pand waarvan duidelijk herkenbaar is dat het ooit een winkel was. Ik heb altijd gedacht dat het ergens in de jaren 80 gesloten was, maar het blijkt dat het al veel eerder is gebeurt. De winkel lag langs de “grote” weg tussen Sundsvall en Trondheim, de belangrijke weg dwars door midden Zweden. Grote staat niets voor tussen aanhalingstekens, want deze weg is, nu nog, half verhard en als je een tegenligger tegenkomt moet je de berm in. In 1975 is de weg vervangen door een nieuwe, geasfalteerde tweebaansweg,, die 100 meter zuidelijker ligt. Twee jaar later is de winkel, kennelijk plotseling, gesloten. Nu bijna 40 jaar later worden de resterende voorraden, inventaris en winkeldochters geveild, een walhalla voor verzamelaars dus. De veiling duurde 2 dagen, gisteren waren er zo'n 2000 potentiële kopers op afgekomen en vandaag zal het niet veel anders zijn geweest.


Geen opmerkingen: