vrijdag 28 augustus 2015

28-8-2015

Vandaag wat financiƫle zorgen gehad. Allereerst vanwege de belastingplannen die vandaag in het nieuws waren. De 4% rendement waar nu belasting over wordt geheven wil men vervangen door een getrapt systeem. Bij de onderste schijven gaat men dan uit van een lager rendement, maar het grootste deel van mijn vermogen zou in schijf vallen met een hoger tarief. Ik had het idee dat ik veel meer zou moeten betalen. Vanavond even globaal uitgerekend, maar het valt mee, mijn inkomstenbelasting blijft ongeveer gelijk.
Verder maakt ik mij zorgen over de beurskoersen. Op vrijdag kijk ik altijd wat mijn rendement van de afgelopen week was. Vooraf heb ik een verwachting, waar ik vaak dicht in de buurt bij uitkom. Deze week had ik geen idee van wat ik moest verwachten, want de beurs heeft zich de afgelopen week als een jojo gedragen. De AEX stond afgelopen maandag even zo'n 10% in de min, maar heeft de week uiteindelijk met een kleine winst gesloten. Dat gold niet voor mijn portefeuille, die eindigde de week in het rood, maar ik heb niets om over te klagen, want sinds het begin van het jaar heb ik nog steeds een rendement van bijna 10%.




Geen opmerkingen: