maandag 4 augustus 2014

4-8-2014

Dit is het negende jaar op een rij dat ik de zomer in Zweden doorbreng. Ik kan mij niet heugen dat het in een van die zomers zo lang zo warm is geweest als dit jaar. Nadat het vorige week dagenlang boven de 30 was geweest, stond het kwik rond het weekend even een vijftal graden lager. Dat was wel lekker, zeker omdat het, op een paar buien na, best mooi weer bleef. Vandaag ook, maar opnieuw was het weer ruim meer dan 30 graden. Dat mooie weer lijkt zelfs zijn invloed te hebben op de plaatselijke fauna. Vanmiddag zag ik een beestje lopen dat ik eigenlijk meer rond de Middellandse Zee zou verwachten, een hagedis. Wel had deze een erg kort staartje, maar ik heb wel eens gehoord dat dit soort dieren hun staart kunnen laten afbreken, om te voorkomen dat ze de maaltijd van een roofvogel worden. Die staart groeit dan weer aan.


Geen opmerkingen: