dinsdag 19 augustus 2014

19-8-2014

Vandaag bezig geweest met wat boomstammen in brandhout te veranderen. In stukken zagen was niet zo'n probleem, hoogstens een flinke inspanning. Ik had het idee dat de stukken die ik gezaagd had, wat te groot waren om in de kachel van de sauna te passen. Dus besloot ik ze te splijten. Bij de eerste paar stukken ging dat vrij eenvoudig. Tot op het moment dat ik bezig was met een stuk waarvan het hout wat harder was. Normaal doe je dat splijten met een speciale machine, die ik niet heb, of met een bijl en die had ik ook niet bij de hand. Wel had ik een pikhouweel en de stukken die ik daarvoor gespleten had, lieten zien dat het daarmee ook kon. Eerst een klein stukje zagen en dan de pik erin, wat tikjes met de hamer en vervolgens een paar houwen op de grond. Dit keer deed ik dat ook zo. Eerst lukte het niet, toen een stukje verder gezaagd en nog eens geprobeerd. Nu spleet het hout wel, alleen was het niet het brandhout, maar de steel van de pikhouweel. Uiteindelijk is het toch wel gelukt, maar ik moest er een heel groot stuk voor zagen.


Geen opmerkingen: