donderdag 18 juni 2015

18-6-2015

Het was technisch weer vandaag. Begonnen met het repareren van twee keukenmachines. Beide deden niets meer. Bij de eerste bleek het palletje, waarmee de machine het signaal krijgt dat de deksel gesloten is, versleten. Ik heb de beveiliging uitgeschakeld en toen deed hij het weer. Bij de tweede ging het oplossen nog sneller, ik deed de deksel dicht en hij deed het. Nog even naar gekeken, het blijkt dat ook bij deze het palletje wat versleten is, maar minder erg. Als je het deksel maar goed stevig dicht doet, werkt hij.
Na mijn succes met de keukenmachines begon ik met de grasmaaier. Een zitmaaier behoort een beveiliging te hebben die ervoor zorgt dat de motor afslaat als je van het zadel gaat terwijl de messen nog draaien. Omdat ik bij het opheffen van de blokkades van het grasverzamelsysteem nogal eens met mijn vingers in de buurt van de messen moet komen, wil ik niet dat de messen dan draaien, deze beveiliging is dus best handig. Helaas werkt hij op deze maaier niet. Geprobeerd hem te repareren, maar zonder succes. Toen maar besloten om een wat simpelere beveiliging te maken. Ik heb een touwtje gespannen tussen de hendel waarmee de messen bediend worden en de verzamelpijp. Als de messen draaien staat het touwtje strak en kan ik de pijp niet makkelijk openen. Als de messen stil staan is het touwtje slap en kan de pijp wel goed open en dan kan ik dus zonder gevaar mijn hand erin steken.

Geen opmerkingen: