dinsdag 16 juni 2015

11-6-2015 t/m 16-6-2015

11-6-2015
Vandaag in 11 uur van het mooiste station dat ik ken naar het mooiste station van Nederland gereisd. Vanmorgen om kwart voor negen op de trein in Erikslund gestapt en na twee treinreizen en daartussen een vliegreis kwam ik om kwart voor acht vanavond op Rotterdam Blaak aan. De reis ging voorspoedig. Uit de trein nog een Eland gezien, dus ook wat dat betreft was het mooi. Het is wel even wennen aan het weer, het is hier in Nederland een stuk warmer dan in Zweden.

12-6-2015
Voor de 52ste keer was het vandaag mijn verjaardag. Mijzelf een nieuwe computer kado gedaan, eigenlijk gisteren al, want toen ik in Zweden in de trein zat heb ik hem besteld. Vanmiddag heb ik hem afgehaald, daarna de installatie gedaan en geconstateerd dat alles lijkt te werken, vervolgens heb ik hem weer ingepakt, want ik ben van plan om hem straks in Zweden pas echt in gebruik te gaan nemen.
Vanmiddag in Het Halve Maatje, het café op de Kleiweg geborreld. Lekker op het terras want het was een heel mooie dag. Tenslotte de viering van mijn verjaardag afgesloten door met mijn zussen, zwager en nicht bij Di Gianfranco aan de Teldersweg te gaan eten, het was weer buitengewoon lekker.

13-6-2015
Vandaag was het de dag van de familiereünie. Hij werd gehouden op de boerderij van een nicht van mij. Daar op het erf was voldoende ruimte voor al de nazaten van mijn opa en oma en hun aanhang. Het merendeel was aanwezig, we waren met een man of 50. Al mijn nog resterende ooms en tantes waren er en het overgrote merendeel van de neven en nichten met hun kinderen en kleinkinderen. Buitengewoon gezellig, ik ben blij dat ik hiervoor naar Nederland ben gekomen. Veel van hen had ik jarenlang niet gezien en voor zover ik ze recenter nog gezien had was dat onder minder positieve omstandigheden, bij begrafenissen. Jammer was dat het weer een beetje tegen zat, gelukkig was het wel nagenoeg droog, maar er stond daar in de kop van Noord Holland een harde koude wind. Ik had er spijt van dat ik geen vest mee had genomen.

14-6-2015
Het is het weekend van de schapen. Vrijdag had ik het er met mijn zus over dat je voor het maaien van het gras op de camping ook schapen zou kunnen inzetten. Zaterdag bij de reünie was ook mijn nicht aanwezig die samen met haar partner een schaapskudde heeft (Grebbeveldschaap&zo in Wageningen, www.grebbeveld.nl ). Ze had lamskoteletten van eigen lammeren meegenomen, buitengewoon lekker. Vanmorgen moest ik daar aan terug denken, toen ik over de dijk bij De Esch liep. Daar was een stuk van het talud afgezet en daar was een kudde schapen bezig het gras te maaien. Toen ik erlangs liep, hadden ze blijkbaar door dat ik gisteren lamsvlees gegeten heb, want ze lieten luid afkeurend “bhèè” horen.

15-6-2015
Ook vandaag weer een familiereünie, ditmaal van mijn moeders kant van de familie. Deze was niet gepland en had dan ook een droeve aanleiding, mijn peettante is eind vorige week overleden en werd vandaag begraven. Samen met mijn zus ben ik vanmorgen op de trein gestapt naar het geboortedorp van mijn ouders gereisd. Daar in de kerk, die dezelfde naam heeft als ik, was de uitvaartmis, daarna in de rouwstoet naar de begraafplaats aan de rand van het dorp gewandeld, waar ze ter aarde werd besteld. Het waren mooie plechtigheden. Afgesloten in het dorpscafé dat, nog, door een neef wordt gedreven. De koffie met gebak en de borrel smaakte goed. Het was een gezellig samenzijn met neven en nichten, ooms en tantes die ik over het algemeen slechts zelden ziet. Op de terugweg nog even een kleine omweg gemaakt langs mijn zus, want haar dochter, mijn nicht dus vierde vandaag haar 16e verjaardag.
Vandaag geen foto genomen, dus maar een foto van gisteren, deze past goed bij het “Agnus Dei” dat in de kerk gezongen werd.

16-6-2015
Vandaag weer op de terugreis naar Zweden. Tot nu toe ging het voorspoedig, zo voorspoedig dat het jammer is dat ik bij het boeken van het treinticket rekening heb gehouden met eventuele vertraging. We zijn om 1 uur vanmddag hier aangekomen en de trein vertrekt iets na vijven. Dus een tijdje wachten, inmiddels geluncht, dus de tijd ging snel, maar nu is het nog steeds tweeënhalf uur wachten. Vandaar dat ik nu dit stukje zit te typen, normaliter doe ik dat aan het eind van de avond.

Geen opmerkingen: