zaterdag 2 mei 2015

22-4-2015 t/m 1-5-2015

22-4-2015
Hier in het dalstation van de gondelbaan zag ik gisteren een scherm met daarop onder andere de weersverwachting. Vandaag zou het zonnig en droog zijn. Vanmorgen bleek dat niet juist te zijn, het was regenachtig en er was een harde wind. Nadat de weersvoorspelling op TV aangaf dat we dit weer de hele dag zouden houden, besloten om niet naar de piste te gaan. In het appartement gebleven, vanmiddag in het dorp een crêpe wezen eten, daarna gaan internetten in de bieb en boodschappen gedaan. Aan het eind van de middag was het even droog, van de gelegenheid gebruik gemaakt om een uurtje te gaan hardlopen. Dus ondanks dat ik niet op de ski's heb gestaan was het toch een goed besteedde dag. Nu maar hopen dat de weersverwachting voor morgen ook onjuist blijkt.

23-4-2015
Het was voorspeld, maar toch was het een verrassing toen ik vanmorgen uit het raam keek en het gesneeuwd bleek te hebben. Er lag een laag van een halve decimeter verse sneeuw. Ik had zin om daar op de piste van te gaan genieten, we zouden vandaag met z'n tweeën gaan skiën. Ik had de ski's uit het hok gehaald en moest nog even wachten. Toen merkte ik dat het toch wel erg had woei, doordat het nog steeds sneeuwde was het erg onaangenaam. De liften naar de top waren zonder twijfel wegens de wind afgesloten, beneden aan de berg ben je dan tot wat kleine afdalingen veroordeeld en als je dan wat afwisseling wil hebben moet je over lange paden skiën, wat met deze wind en de sneeuw geen pretje is. Dus toen maar besloten om vandaag opnieuw een rustdag te houden. Vanmiddag in het dorp “dagens” gegeten, daarna nog even bij de bergtrein gekeken. Een nostalgisch kabeltreintje dat in 1910 in gebruik is genomen en waar de afgelopen 105 jaar weinig aan veranderd is. Voor het stationnetje stond een cabine van de eerste lift van dit dorp, die was in 1952 in dienst gekomen en is inmiddels door een moderne stoeltjeslift vervangen.

24-4-2015
Wat een mooie dag vandaag, tenminste ten opzichte van de afgelopen twee dagen. Er was beduidend minder wind en op wat lichte sneeuwval na was het droog. De sneeuw was heerlijk en bleef dat ook de hele dag, mede omdat de zon niet scheen en de temperatuur rond het vriespunt bleek. Dus deze laatste dag heerlijk aan het skiën geweest, de skivakantie afgesloten met twee zwarte afdalingen, een korte maar hevige die ik tot vandaag nog niet had gezien. Het bleek dat naast een afdaling die we eerder gemaakt hadden een zwarte, ongeprepareerde piste lag. Daar ging ik mooi af. Daarna als laatste afdaling dezelfde zwarte gedaan die ik dinsdag ook deed, hij was nu een stuk moeilijker doordat de sneeuw veel ijziger was. Maar toch zonder problemen beneden gekomen.

25-4-2015
De wintersport zit erop. Vanmorgen iets vroeger opgestaan, zodat we alle tijd hadden om het appartement schoon te maken. We moesten 11 uur uitchecken, maar hebben ruim een uur eerder de sleutels al ingeleverd. Daarna vertrokken richting Noorwegen. Onderweg nog een stop gemaakt bij een vogelreservaat en in het plaatsje vlak voor de grens de lunch gebruikt. Daarna verder naar Vaernes, de luchthaven van Trondheim, precies twee uur voordat hun vliegtuig zou vertrekken heb ik mijn reisgenoten daar afgezet. Ik ben daarna een heel klein stukje verder gereden, naar de parkeerplaats van het kerkhof van Hell. Langs deze parkeerplaats komt de St.Olavsleden, de pelgrimsroute waarvan ik vorig jaar de eerste 200 Km gewandeld heb. De komende dagen ga ik de laatste 50 Km wandelen tot de kathedraal van Trondheim, ik ben vanmiddag al een stukje begonnen. Als ik het eindpunt heb bereikt heb ik nog niet de hele wandeling gedaan, want die is ongeveer 500 Km lang. Dus daarna ga ik terug om het stuk te wandelen dat ik nu overgeslagen heb, dus tussen hier en Östersund.

26-4-2015
Ik was blij dat ik vanmorgen besloten had om eerst een stuk te gaan wandelen en pas na de koffie te gaan hardlopen. Want op de eerste wandeling kwam ik door een gebied met de naam “Hogmyr”. Myr is Zweeds voor moeras en blijkbaar ook Noors, want ondanks dat ik een berg opliep, ging de route over flink modderige paadjes. Daarna ging de route over een halfverharde weg en ben ik bij een parkeerplaats gedraaid. Na de koffie heb ik mijn auto op die parkeerplaats gezet en ben ik vanaf daar ben ik gaan hardlopen. Ik was nog geen honderd meter aan het lopen toen ik een weg tussen modderpoelen moest zoeken. Dat bleef zo een groot deel van de route, die ging over geitenpaadjes met soms flinke hellingen of afdalingen. Toch lekker gelopen. Na de lunch mijn auto naar een plaatsje met de naam Bakken verplaatst. Vandaar ben ik naar het punt gelopen waar ik met hardlopen gekeerd was. Onderweg kwam ik lang een grote kolkende waterval, een mooi gezicht.

27-4-2015
Mijn wandeling begon vanmorgen met een zeer mooi stuk. Over smalle paadjes door bossen en heidevelden. Onderweg veel gezien, zoals voor de derde dag op rij kraanvogels. Dit zijn imposante vogels, als ze rechtop staan zijn ze bijna manshoog. Toen ik ze zag waren ze relatief dichtbij, dus een mooi moment om ze op de foto te zetten. Toen ik mijn camera had gepakt vlogen ze net weg. Na de foto verder gewandeld, het was moeilijk lopen, want het was nogal moerassig. Na drie uur wandelen kwam ik bij een weg uit, ik bleek nog maar net 7 kilometer gewandeld te hebben. Ik wou nog een stukje verder, maar doordat men bezig was een huis te bouwen raakte ik de route kwijt. Na een kilometer wist ik zeker dat ik verkeerd zat, maar vanwege het moeras had ik besloten om via de weg terug te gaan dus liep ik verder. Ik de routeplanner op mijn telefoon aangezet, die had moeite om de satellieten te vinden, dus ik was nog kilometer verder voordat die mij vertelde dat ik me om moest draaien en ik 16 Km van mijn auto was. Op de kaart gekeken, de weg waar ik op liep zou na een paar kilometer doorlopen en een paar honderd meter weer verder gaan. Dat klopt niet altijd, dus ben ik doorgelopen. Nu klopte het wel, maar ik vond een klein paadje langs een meer, ik moest daarvoor wel een riviertje oversteken, maar door een steen die in het midden lag kon ik dat met droge voeten doen. Na korte tijd kwam ik weer op een weg uit en bleek ik nog maar 8 Km van mijn auto verwijderd te zijn. In 20 minuten had ik de afstand dus gehalveerd.

28-4-2015
Vandaag het eindpunt van de pelgrimsroute bereikt, de kathedraal van Trondheim. Aan de buitenkant een mooie kathedraal, voor de binnenkant moest ik een kaartje kopen. Toen ik de prijs zag, 80 NOK, ruim 9 euro, twijfelde ik even, maar omdat de kathedraal het eindpunt van de pelgrimsroute is heb ik het toch maar gedaan. Het viel tegen, in de kathedraal is weinig te zien, het is zelfs zoeken om binnen verwijzingen naar St.Olav te vinden.
Dat ik het eindpunt van de wandeling bereikt heb betekent niet dat mijn wandeling erop zit, morgen ga ik weer verder want ik heb 250 Km van de route overgeslagen, die wil ik de komende weken gaan wandelen.

29-4-2015
Vanmorgen eerst maar boodschappen gedaan, voor vandaag had ik niks nodig, maar mijn verwachting was dat ik de komende dagen tijdens het wandelen geen winkels tegen zal komen. Daarbij is het vrijdag 1 mei en dat is hier een feestdag. Om kwart voor tien ben ik gaan wandelen en om kwart over zes was ik terug bij mijn auto, tussendoor alleen een korte pauze gehouden om mijn boterhammen op te eten. Dus een flink stuk afgelegd vandaag en zoals verwacht geen winkel gezien. Wel kwam ik, ongeveer een uur voordat ik aan de terugreis begon, lang een heel mooi plekje aan de oever van een meer. Zo mooi dat ik besloten heb daar mijn auto neer te zetten en te blijven overnachten.

30-4-2015
Na een korte wandeling in de morgen en even naar het Nederlandse nieuws geluisterd te hebben, ben ik vanmorgen gaan hardlopen. Ik had het plan een lang stuk te lopen, 120 tot 140 minuten, maar het werden er 157. Ik volgde de wandelroute en had op de kaart al gezien dat er een stuk in was waar ik de keuze had tussen een korte en een lange variant. Ik besloot voor beide te kiezen en ze als keerpunt te gebruiken, daardoor werden het wat meer minuten. Toen ik over het korte stuk liep, begreep ik op een gegeven moment waarom er ook een lange variant was. De route ging namelijk dwars door een stuk moeras, niet zoals ik eerder deze week had een wat modderig paadje waar ik door mijn voeten op de hardere stukken neer te zetten ze droog kon houden. Die hardere stukken had je hier niet, waar ik me voeten ook neerzette, ik zakte tot aan mijn enkels toe weg. Gelukkig was het maar een stuk van zo'n 100 meter, maar toen ik weer vaste grond onder mijn voeten had waren mijn schoenen en sokken doorweekt.
Vanmiddag, ik had inmiddels droge sokken en mijn wandelschoenen aan, ben ik de route verder gaan wandelen. Dat ging eerst goed, maar toen kwam ik bij een punt waar nog sneeuw lag, eerst een beetje, dat was geen probleem, maar het werd steeds erger en op een gegeven moment liep ik tot aan mijn knieën in de sneeuw. Mijn wandelschoenen zouden waterdicht moeten zijn, maar dat zijn ze niet als er via de bovenkant sneeuw in komt. Toen het te erg werd ben ik gekeerd en met soppende sokken teruggekeerd naar mijn auto. Onderweg besloten dat dit gekkenwerk is, ik ga staken. Morgen, de dag van de arbeid, rij ik terug naar Zweden en ga ik kijken of ik daar goed kan wandelen. Het stuk dat ik nu oversla, de laatste 30 Km naar Stiklestad en de 100 Km vanaf daar naar Zweden bewaar ik voor een volgende keer, waarschijnlijk aan het eind van de zomer.

1-5-2015
Zowel in het land waar ik vanmorgen wakker werd, Noorwegen, als in het land waar ik zo ga slapen, Zweden, was het vandaag een feestdag. Voor mij was het niet zo'n feestelijke dag. Het begon goed, vanmorgen vertrokken en mijn reis ging erg voorspoedig. Iets over 12 uur was ik bij Sta het gehucht waarvandaan ik verder wou wandelen. Maar eerst lunchen, in het voorbijrijden zag ik net onder de brug over de Indalälven een heel mooi plekje. Ik gekeerd en er heen gereden. Ik rij het weggetje op zie de plek waar ik mijn auto neer wil zetten en denk nog dat ik voorzichtig moet zijn omdat er modder ligt. Maar op die plek kwam ik niet eens, want ik voelde mijn rechtervoorwiel wegzakken, er bleek langs de weg een brede greppel te lopen, die zo vol modder zat dat hij mij niet opviel. Ik probeerde er nog uit te sturen, maar dat mocht niet baten. Ik kwam stil te staan met mijn beide wielen in greppel. Geprobeerd hem eruit te krijgen, dat wou niet lukken. Toen de slinger van mijn krik ook nog eens afbrak heb ik het opgegeven. Met hulp van mijn zus heb ik een takelbedrijf gevonden en die heeft mijn auto er met een lier uitgetrokken. Daarna het vervelendste, betalen. Ik moest besluiten of ik het met of zonder bonnetje wou, dat scheelde ongeveer 120 euro. Ik heb voor zonder gekozen, had ik het met gedaan dan had ik het bij mijn reisverzekering kunnen claimen, maar dan was ik vanwege mijn eigen risico nog een tientje duurder uit dan nu.

Geen opmerkingen: