dinsdag 19 mei 2015

19-5-2015

Vandaag begonnen met het grasmaaien. Eerst het kleine veld rondom de kookstuga. Het ging vrij goed, de enige minpuntjes waren dat ik er langer mee bezig was dan verwacht en dat de pijp naar de grasverzamelaar regelmatig verstopt raakte. Dat laatste had ik al verwacht, want het is sappig jong gras en daardoor vrij vochtig. Mijn ervaring vorig jaar was dat ik bij nat gras de pijp regelmatig moet legen. Omdat ik niet altijd direct door heb dat het gras is vastgelopen, blijft er een deel van het gras op het veld liggen. Desondanks heb ik me weer verbaasd over de hoeveelheid gras die ik verzamelde. Bij elkaar was het vandaag 2 a 3 kuub, ongeveer net zoveel als er na het indrogen en broeien van het gras van vorig jaar is overgebleven (zie foto).
Enthousiast ben ik vanmorgen met het grote veld begonnen. Dat ging langzaam maar lekker. Twee keer even moeten stoppen omdat de aandrijfriem van de messen er vanaf was gelopen, maar dat was snel hersteld. Toen het restaurant sloot, vanavond om 6 uur, was ik zover dat het nog ongeveer een uur werk was. Ik had besloten om er gewoon rustig mee door te gaan. De grasmaaier was het daar niet mee eens. Ik was even gestopt om de opvangbakken te wisselen en wou weer wegrijden. De messen aangezet, in zijn versnelling gezet en ik liet de koppeling langzaam opkomen. Toen hoorde ik een metaalachtig geluid en gebeurde er verder niets. De koppeling of de versnellingsbak is stuk, ik vermoed het eerste. Ik denk dat er bij de onderhoudsbeurt iets niet goed is aangedraaid en dat nu is losgeschoten. Hopelijk heb ik gelijk.


Geen opmerkingen: