maandag 11 mei 2015

2-5-2015 t/m 11-5-2015

2-5-2015
Wel grappig, toen ik vanmorgen ging hardlopen zag ik dat ik geslapen had vlakbij een hele mooie stroomversnelling in de rivier Indalsälven. Ik heb hem op de foto gezet. Toen ik vanavond op mijn overnachtingsplaats was, weer langs die rivier, las ik in de folder van de St.Olavsleden dat die stroomversnelling, zij noemde het een waterval, de grootste bezienswaardigheid op de route tussen Åre en Duved was. Ik had dus op 100 meter daarvan overnacht.
Verder was ik vandaag terug in de plaats waar ik tot een week geleden aan het skiën geweest ben. Even getwijfeld, maar ik heb mijn ski's zo goed opgeborgen dat ik ze niet tevoorschijn wou halen. Het was trouwens blijkbaar ook erg druk op de pistes, want er stonden erg veel auto's op de parkeerplaats. Het lijkt erop dat de feestdag van vrijdag en het laatste weekend dat het gebied open is voor veel mensen een reden is om er nog even van te genieten.

3-5-2015
Het begon vandaag niet helemaal zoals gepland. Gisteren was ik met wandelen op een punt in de route gekomen waar ik met de auto niet kon komen,. Ik ben daarom blijven overnachten op de plek waar mijn auto al stond, want dat was een mooie plek. Op de kaart had ik een punt uitgezocht waar de wandelroute de E14 kruist en daar ben ik vanmorgen heengereden. Dat bleek een bungalowpark te zijn en ik zag de wandelroute er niet. Een weg aan de overkant ingereden want die zou de route wel ergens kruisen. Dat gebeurde niet, na een kilometer kwam ik een parkeerplaats tegen en daar heb ik mijn auto neergezet. Nog eens op de kaart gekeken en gezien dat ik richting de rivier moest om de route te vinden. Eerst lukte dat niet en toen ik hem uiteindelijk gevonden had ging hij de andere kant op dan ik wou. Toch maar gaan volgen want ik bedacht me dat ik ook eerst een stukje de andere kant op kon lopen, dan terug naar mijn auto voor de koffie en dan wandelen naar het punt waar ik gisteren was. Zo gezegd zo gedaan, iets na 11 uur had ik mijn koffie op ging ik opnieuw opzoek naar de route, nu vond ik hem snel, aan de andere kant van de parkeerplaats van het bungalowpark waar ik eerder was. Ik de route gaan volgen, het was erg mooi maar een stuk langer dan ik verwacht had. Ik was bijna 2 uur onderweg toen ik op mijn bestemming was, op de terugweg maar een iets kortere, maar mindere mooie, route genomen.
Bijzonder was trouwens de plaats waar het bungalowpark was, Hålland, vooral als je weet dat je de å in het Zweeds uitspreekt als een o.

4-5-2015
Een van de voordelen van het wandelen door de Zweedse natuur is dat je vaak een toilet tegenkom. Meestal zijn het punten waar geen waterleiding is, dus is het een droog toilet. Je zou zeggen dat het ontzettend zou gaan stinken, maar daar heb ik nooit last van gehad. Vanmorgen heb ik ook op zo'n toilet mijn boodschap gedaan. Dit was wel een heel bijzondere, ik heb de rechter genomen, voor de kijkers links.

5-5-2015
Het wil maar niet lukken om de langste afstand die ik in mijn wekelijkse hardloopschema heb in te korten. Om af te trainen loop ik iedere week 15 minuten minder, tot ik weer op mijn normale aantal minuten ben. Deze week staan er 290 minuten op de planning. Mijn idee was om dat te verdelen in 130, 100 en 60 minuten. Ik begon met de langste. Omdat ik de pelgrimsroute tegen de richting in loop, ben ik hem soms kwijt. De eerste twee keer tijdens het hardlopen had ik het snel door en kon ik het herstellen, de derde keer niet. Maar ik had de kaart goed in mijn hoofd en wist dat de route liep langs de kerk die ik in de verte zag. Ik daarheen gelopen en vond de route weer, ik wist toen ook dat het meer dan 130 minuten was, want ik liep al 75 minuten toen ik op dat keerpunt was. Mijn hoop was dat de echte route wat korter was, maar dat was hij niet. In eerste instantie liep ik net als op de heenweg over wegen, maar die hield opeens op en de route ging verder over een smal bospad. Dat loopt minder snel, soms wat ijs, wat modder en ik moest goed opletten om niet over wortels te struikelen. Het ging goed, tot ik 5 meter verderop een bordje van de route zag staan. Op zich niet erg, behalve dan dat die 5 meter een hard stromende rivier was. Een brug was er niet, teruggaan vond ik geen optie, dus moest ik door de rivier. Getwijfeld om het op blote voeten te doen, maar vanwege het gevaar op uitglijden toch mijn schoenen en sokken aangehouden. Dat ging goed, de rest van de route ook. Na 165 minuten lopen kwam ik terug bij mijn auto, net als afgelopen donderdag dus met kletsnatte schoenen en sokken.

6-5-2015
Het eind van mijn wandeling komt in zicht, nog een kilometer of 25, hoogstens 30. Waarschijnlijk net teveel om in één dag heen en weer te wandelen, maar morgen een groot stuk en dan vrijdag een toetje. Vandaag heb ik genoten van het landschap waar ik doorheen wandelde. Helaas was het weer een stuk minder mooi. De afgelopen nacht is het begonnen te regenen. Op wat kleine tussenpozen na heeft het dat de hele dag gedaan, niet hard, maar voldoende om nat te worden. Gelukkig werkt mijn regenjas goed. Het eind van de dag gaf hoop voor morgen, want om 6 uur ging de zon schijnen. Het begin van de avond was daardoor het warmste deel van de dag.

7-5-2015
Niet verwacht gisteren, maar het is me vandaag toch gelukt om het voorlopige eindpunt van mijn pelgrimage te bereiken. Östersund was de stad waar ik vorig jaar bij de brug over het Storsjö mijn wandeling vanaf Borgsjö en eerder Selånger beëindigde, nu kwam ik van de ander kant en heb ik op hetzelfde punt een voorlopig einde aan mijn wandeling gemaakt. Voorlopig, want ik heb het stuk tussen Duved en Markbyra nog niet gewandeld, waarschijnlijk ga ik dat eind van de zomer doen, dus dan heb ik de volledige pelgrimage gedaan.
Östersund is ook stad waar mijn nicht haar studie Toerisme doet en waar ze daarom ook woont. Vanavond heb ik haar mee uit eten genomen. De pizza was goed, de wijn lekker en het gezelschap uitstekend, lekker even bij zitten kletsen.

8-5-2015
Mijn plan was vandaag een krik te kopen, alleen de winkel, Biltema, waar ik dat wou doen blijkt nog geen filiaal in Östersund te hebben. Bij een andere winkel zag ik een soortgelijke krik en voor precies dezelfde prijs. Toen ik in mijn auto was heb ik de specificaties vergeleken met die in de catalogus van Biltema en deze bleek minder hefhoogte te hebben dan het apparaat dat ik daar had uitgezocht. Leek geen probleem, maar blijkt het wel te zijn. Vanavond kon ik hem namelijk direct uittesten. Ik was vanmiddag op Träporten, de camping van mijn zus en zwager, aangekomen en vanavond zette ik mijn auto weer op de plek waar hij vorig jaar stond. Door de vele regen was het modderig, zodanig dat mijn auto niet meer voor of achteruit wou, terwijl hij erg scheef stond. Mijn plan was hem op te krikken, planken onder mijn wielen te leggen zodat ik weer kon rijden en om te zorgen dat hij recht kwam te staan. De krik bleek niet in staat te zijn om mijn auto zover omhoog te krijgen dat ik er een plank onder kon leggen. Dus een miskoop. Gelukkig is het uiteindelijk wel gelukt om mijn auto voldoende recht te krijgen zodat ik zo kan gaan slapen.

9-5-2015
Vandaag was het droog en de grond was voldoende opgedroogd dat ik mijn auto weer weg kon rijden van de plaats waar ik hem gisteren had neergezet. Vannacht slecht geslapen, het was koud en mijn auto stond wel erg schuin. Ik had mijn kussen al aan de andere kant van mijn bed gelegd en mijn dekbed omgedraaid, zodat mijn hoofd hoger lag dan mijn voeten, maar ik was daar toch niet tevreden over. Daarbij was is, ten onrechte, bang dat ik mijn kussen in de loop van de nacht zou kwijtraken, want normaal ligt mijn hoofdeind tegen de achterdeur en nu is het een open ruimte.

10-5-2015
Vanavond naar de film “Het bombardement” gekeken. Ik had gezien dat hij gisterenavond op TV was en zag hem vanavond op uitzending gemist staan. Toen ik hem aanklikte verwachte ik een melding dat ik hem op mijn locatie niet mocht zien, maar blijkbaar gelden de internet-rechten voor deze film ook voor Zweden. Ik had een film verwacht over de aangrijpende gebeurtenis die, a.s. donderdag 75 jaar geleden in mijn geboortestad plaats vond en de gevolgen ervan. Het is net andersom, pas het laatste kwartier van de film gaat over het bombardement, het merendeel van de film gaat over de voorafgaande dagen. Toch best wel een mooie film, ondanks dat het goed te zien was dat het budget beduidend lager was dan in Hollywood gebruikelijk.

11-5-2015
Het was een koude nacht maar ik heb goed geslapen. Vanmorgen was het droog, maar wel wat grauw. Rond het middaguur is het gaan regenen en dat heeft het tot in de avond gedaan. Vandaag dan ook nauwelijks buiten geweest. Vooral in het restaurant geholpen, onder andere met het bakken van hamburgers. Dat doet mij denken aan een bijzondere bestelling die er afgelopen weekend was. Een klant wou wou op zijn hamburger 2 schijven vlees van 150 gram. Erg veel, maar in eerste instantie vond ik het niet zo raar, want op een Big Mac zitten ook twee burgers. Totdat ik op internet opzocht hoe zwaar zo'n burger eigenlijk is, dat blijkt net iets meer dan 45 gram te zijn. Dus op een Big Mac zit nog geen ons vlees, op een McCallans zit normaal dus al meer dan anderhalf keer zoveel vlees. Deze klant bestelde daarvan dus nog eens het dubbele.



Geen opmerkingen: