zondag 1 november 2015

27-10-2015 t/m 31-10-2015

27-10-2015
Het wordt een beetje saai. Opnieuw was het heerlijk zonnig weer vandaag en opnieuw ben ik daarom vanmiddag een stukje gaan fietsen. Nu in oostelijke richting langs de rivier. De Nieuwe Maas verandert dan vlak na de Brienenoord in de IJssel en die ben ik gevolgd tot Gouda. Daarna ben ik aan de andere kant, dus doos de Krimpenerwaard, weer terug gefietst. Gelukkig had ik op de heenweg voornamelijk tegenwind, want op de terugweg was ik best wel moe. Terug had ik in eerste instantie ook last van de laagstaande zon die in mijn ogen scheen, maar dat was maar even, want het begon bewolkt te worden. Ze voorspellen dat de bewolking morgen overdag blijft hangen, dus dan waarschijnlijk geen fietstochtje.

28-10-2015
Vanmorgen naar de markt op het Afrikanenplein geweest. Heen over de Erasmusbrug gegaan en terug over de Willemsbrug. Dat laatste ging nog maar net, want er stonden borden dat de brug afgesloten zou zijn en er was veel politie. In eerste instantie dacht ik dat het met de bekerwedstrijd tegen Ajax te maken had, maar dat bleek niet zo te zijn. Men ging er filmopnamen maken. Ik was nog net op tijd, ik kon er dus nog gewoon over de brug heen. Thuisgekomen heb ik de brug met mijn verrekijker in de gaten gehouden. Van 2 tot 4 vanmiddag was de brug afgesloten, twee ME-busjes en wat politieauto's en motoren een paar keer heen en weer gaan en vooral veel stilstaan met zwaailichten aan. Dus erg spectaculair was het niet.

29-10-2015
Regelmatig zie ik hier de Waterbus varen, een catamaran waarmee passagiersdiensten worden uitgevoerd, onder andere naar Dordrecht en Ridderkerk. Toch vond ik het wel heel bijzonder dat ik, toen ik vanmorgen aan het hardlopen was, een bus in de Maas voor Hotel New York zag drijven. Dit was dan ook geen boot, maar een echte bus. Helemaal verrast was ik niet, want ik heb de bus regelmatig in de stad gezien. Er worden sightseeing mee gedaan onder de naam “Splash tours”. De bus ziet er vrij normaal uit, maar is een amfibievoertuig. Het staat op mijn to-do lijstje om een keer met zo'n tour mee te gaan.

30-10-2015
Vandaag mijn fiets gemoderniseerd. Vorig jaar heb ik een nieuwe boodschappenmand gekocht waar ik, als ik met de camper op pad ben, mijn ontbijtspullen bewaar. Het oude mandje had ik niet weggegooid en heb ik nu aan het stuur van mijn fiets gebonden. Daarna ben ik van het mooie weer gaan genieten door een testritje te maken. Ik ben de Erasmusbrug over gefietst en via de havens naar de Beneluxtunnel gereden. Met veel plezier door de fietstunnel gefietst. Ik had de leukste route, want als je van zuid naar noord rij, kan je het gedicht “Voor Ari” van Jules Deelder lezen dat op de muur is aangebracht.

31-10-2015
Vandaag weer bij mijn zus in de tuin aan het werk geweest. De schuur staat dan wel, maar de schutting moest nog afgemaakt worden en er moest nog een stuk betegeld worden. Met de schutting begonnen. Eerst hot nog ontbrekende paneel erin gezet en daarna het hang- en sluitwerk geïnstalleerd. Met het slot ging het even fout, want het zat er helemaal in toen bleek dat hij het niet deed. Er weer uit gehaald en toen bleek dat de storing kwam doordat de cylinder er wat scheef inzat en dat kwam weer doordat het gat net iets te klein was. Met de boor was dat snel opgelost. Daarna gaan tegelen, dat ging goed, alleen waren de tegels eerder op dan het te betegelen zand. Maar we hadden nog oude grindtegels dus die maar gebruikt en daarmee kwamen we toevallig ook nog eens heel mooi uit.