woensdag 11 november 2015

09-11-2015 t/m 10-11-2015

09-11-2015
Ik had vanmiddag even het idee dat ik getuige was van een ernstige aanvaring. Ik zag een containerschip op de Willemsbrug af komen varen dat ik me afvroeg of het wel zou passen. Het ging goed, maar toen ik het door de verrekijker bekeek was er maar heel weinig ruimt over. Mijn angst dat het fout zou gaan was daarmee niet over, want de brug van het schip zat achterop het schip en ging dus als laatste onder die andere brug door. Ik had de verwachting dat die scheepsbrug boven de containers uit zou steken, maar blijkbaar hebben ze hem tijdig omlaag gezet (die dingen zijn tegenwoordig in hoogte verstelbaar).

10-11-2015
Gisteren heb ik het helemaal niet gehad over het boek dat ik aan het lezen was. Een omnibus met The silence of the lambs tussen The red dragon en Hannibal. De prequel en sequel waren erg goed, maar ik vond het middelste boek, dat ik vorig jaar heb gelezen het sterkste. Wat mij stoorde aan de boeken die ik nu las was dat ik ze in vertaling las, dat leest makkelijker dan in het Engels, maar het viel mij een paar keer op dat men soms dingen raar vertaalde. Aan de vertaling kon ik afleiden wat er in het Engels had gestaan, het Nederlands was een goede vertaling van het woord, maar daarmee was de betekenis anders. Zo stond er ergens “tien versnellingen fiets”, een goede vertaling van ten speed bike, maar racefiets had beter op zijn plaats geweest.
Over vandaag heb ik verder niet zoveel te melden, boodschappen gedaan, hard gelopen en munten uit zitten zoeken.

Geen opmerkingen: