zondag 29 november 2015

26-11-2015 t/m 28-11-2015

26-11-2015
Een zonnige dag die eindigde met een mooie goudkleurige zonsondergang. Alleen toen ik vanmorgen aan het hardlopen was, ging het even fout. Ik was halverwege, een kwartiertje onderweg, toen ik langs Woudestein liep en een flinke regenbui op me kreeg. Toen ik thuis kwam was het weer droog en na mijn douche en ontbijt scheen dus zelfs de zon. Vanmiddag ben ik even naar de stad gelopen. Op de, normaal niet gebruikte, keerlus op het Oostplein stonden twee oude trams zoals ze reden toen ik eind jaren 70 op school zat. Een in de vreemde geel-bruine kleur die ze toen hadden en de ander in het het Rotterdamse groen en wit. Die laatste zijn tot niet zo lang geleden nog in gebruik geweest. Juist daarom is het heel apart dat ik, nu ik ze nu zie, het idee heb klassiekers te zien.

27-11-2015
Misschien heb ik vanmorgen naar een historische radio-uitzending geluisterd vergelijkbaar met het laatste uur van Veronica als zeezender. Vandaag was mogelijk de laatste Nederlandstalige uitzending op de de korte golf. Sinds de Wereldomroep slachtoffer van de verwildering werd, is hun programma Onderweg zelfstandig doorgegaan. In eerste instantie op alle werkdagen van 10 tot 12 op 6095. Door tekort aan donateurs is dat later beperkt tot drie dagen per week. Maar omdat er slechts een 300 tal donateurs zijn, waaronder ik, is ook dat niet vol te houden. Daarom en met het oog op zijn gezinssituatie, zijn echtgenote is ernstig ziek, heeft de presentator Bob van Beeten besloten om vandaag de laatste uitzending te houden. Er is een kans dat het programma volgend jaar een doorstart maakt, hopelijk was het vandaag dus geen historische uitzending.


28-11-2015
Bijna altijd lukt het mij om colporteurs, die je steeds vaker op straat tegenkomt, te ontwijken. Soms moet ik op de vraag “mag ik u iets vragen” antwoorden met “natuurlijk, zoals ik ervan af mag zien uw vraag te beantwoorden”, maar verder gaat het bijna altijd goed. Mijn hebzucht om een gratis krant te krijgen, heeft mij er vandaag toch een keer in laten trappen. Ik liep over de Zwartjanstraat en de stoep van die winkelstraat is zo smal, dat ik de dame niet kon ontwijken die mij een gratis AD aanbood. Nadat ik de krant had aangenomen, zij ze dat ze me nog wat wou vragen, en toen realiseerde ik mij dat ik erin getrapt was. Niet helemaal, want ik heb geen abonnement waarbij ik hem 5 dagen per week gratis krijg en ook niet voor €180 een digitale versie.

Geen opmerkingen: