dinsdag 27 oktober 2015

24-10-2015 t/m 26-10-2015

24-10-2015
Vandaag iets bijzonders gedaan, een boek geleend in de bibliotheek. Als ik thuis ben ga ik regelmatig naar de bibliotheek om te internetten. Vroeger kon je dat in Rotterdam zomaar doen, maar tegenwoordig heb je een abonnement nodig. De goedkoopste versie daarvan heb ik vorig jaar afgesloten. Met dat abonnement mag ik niet alleen internetten, maar ook een beperkt aantal boeken lenen. Dat heb ik dus vandaag gedaan. Een trilogie van Thomas Harris. Dat ik dat boek koos komt doordat ik het middelste van de drie boeken die erin zitten zelf heb en vorig jaar gelezen heb. Dat boek, the silence of the lambs, sprak me erg aan, dus wou ik de andere boeken ook lezen. Nadat ik dat boek gelezen had heb ik vorig jaar ook al de ter geschreven prequel Hannibal rising gelezen, die staat niet in deze trilogie. Silence of the lambs wordt in deze trilogie vooraf gegaan de door de echte prequel (want hij is ook 10 jaar eerder geschreven): Red Dragon. Ik ben vanmiddag direct met het lezen daarvan begonnen.

25-10-2015
De laatste mooie dag van het jaar misschien. Aan die regel uit “Op fietsen” van Skik dacht ik toen ik vanmorgen langs de Plas liep. Dat ik daar wandelde kwam doordat ik mij vergist had, ik was om half 12 bij Albert Heijn en kwam er toen achter dat die pas om 12 uur open gingen. Dus ben ik maar een klein stukje gaan wandelen. Toen ik aan Skik dacht vroeg ik me ook af of ze in Drenthe een fietstocht uitgezet hebben over de route die zij in dat nummer bezingen. Ik heb in ieder geval mijn eigen route uitgezet toen ik vanmiddag, met de banden vol met wind, een fietstochtje ging maken. Toen ik gisteren tijdens het hardlopen over de Brienenoord kwam, zag ik bij Kralingse Veer een tweemaster liggen. Ik kon het niet echt goed zien, maar was nieuwsgierig, dus ben ik vanmiddag die brug weer over gegaan en heb vanuit Oud IJsselmonde, wat dichterbij, nogmaals naar het schip gekeken. Het was geen historisch vaartuig zoals ik verwacht had, maar een modern mega-jacht. Dat viel wat tegen, maar het was toch best wel mooi.

26-10-2015
Vandaag was het zelfs nog mooier weer dan gisteren. Toen heb ik genoten van mijn fietstocht, dus heb ik dat vandaag ook maar gedaan. Ik was nog maar net vertrokken toen ik een pauze heb ingelast. Ik fietste langs de Oude Haven en daar was men bezig om een schip te water te laten. Er is daar een scheepshelling die gebruikt wordt voor onderhoud aan de historische schepen die daar liggen. Het onderhoud aan een oud binnenvaartschip was blijkbaar afgelopen en op het moment dat ik er langs fietste was men net bezig om het weer terug te leggen. Nu heb ik wel eens filmpjes gezien hoe scheepsbouwers in Groningen een schip zijwaarts te water laten. Dit was wat minder spectaculair, het ging heel geleidelijk, dat was maar goed ook want het betreffende schip was zo lang dat het maar net op de helling paste. Toen het schip weer in het water lag ben ik verder gefietst en heb weer genoten.



Geen opmerkingen: