zaterdag 5 september 2015

5-9-2015

Omdat wij in het weekend het toeristenbureau bemannen hebben zij gisteren instructie gegeven over hun nieuwe pinautomaat. Ik was daar niet bij, maar toen ik hoorde dat het niet anders was dan bij ons alleen dat bedragen in öre moeten worden aangegeven, ging bij mij direct een lampje branden. Toen wij in het restaurant een nieuw apparaat kregen was dat ook het geval en dat was vrij makkelijk aan te passen. Even opgezocht hoe dat moest en vanmorgen heb ik dat dus ook bij de buren gedaan. Het is trouwens een beetje raar dat zo'n apparaat standaard in öre staat afgesteld, want nagenoeg alle prijzen in Zweden zijn in hele kronen. Alleen in de levensmiddelen is het nog gebruikelijk om prijzen in öre te hebben, maar dat zijn voornamelijk grote ketens die hun eigen IT hebben en dus niet dit soort pinautomaten gebruiken.
Kort nadat ik het aangepast had heb ik het ook direct getest. Vier mannen kwamen, als eerste klant van de dag, in het restaurant. Die mannen, Polen denk ik, hadden geen Zweedse kronen, wel Noorse, maar die willen wij niet. Toen bleek toch één van hen een pinpas te hebben. Het pinnen bij ons lukte niet, met mijn eigen pas geprobeerd, dat lukte ook niet. Dus bedacht ik om te kijken of het bij de buren wel kon. Daar lukte het dus wel en daarmee bleek direct dat mijn aanpassing werkte. Toen ze daar aan het betalen waren, realiseerde ik me wat ik bij ons fout had gedaan, ik had nog een keer op de groene knop moeten drukken. De rest van de dag heeft ons pinapparaat dan ook zonder problemen gefunctioneerd.


Geen opmerkingen: