zondag 20 september 2015

17-9-2015 t/m 19-9-2015

17-9-2015
De problemen van gisteren lijken zichzelf opgelost te hebben. Mijn voetzolen waren vanmorgen nog zo pijnlijk dat ik niet ben gaan hardlopen, maar vanmiddag ging het zo goed dat ik dat alsnog heb gedaan. Wat mijn auto betreft heb ik het vreemde geluid bijna niet gehoord, terwijl ik een groot deel van de dag gereden heb. Door een mooi landschap ten zuiden van Trondheim ben ik een kilometer of 300 afgezakt. Wat opvalt is dat de herfst hier al begonnen is, de loofbomen beginnen al van kleur te veranderen. Ook het weer mag herfstachtig genoemd worden, een groot deel van de dag heeft het geregend. Maar toch viel het nog mee, eergisteren had ik al op de radio gehoord dat er een diepe depressie richting Noorwegen kwam, die voor extreem weer en veel problemen zou gaan zorgen. Hier viel dat dus erg mee en eigenlijk overal, alleen in het uiterste zuiden waren er wat problemen.

18-9-2015
Vandaag Noorwegen weer verlaten en heb ik het bier en de wijn die ik vorige week vrijdag de EU uit gesmokkeld had nu weer illegaal in Zweden ingevoerd. Daar kreeg ik te zien hoe handig of het is als alle landen dezelfde munt zouden gebruiken. Ik had nog 694 Noorse kronen over, ruim 80 euro. Ik heb ze bij een bank naar Zweedse kronen gewisseld. Ten eerste kon ik het muntgeld niet inleveren, zodat er nog maar 650 kroon over bleef. Ten tweede kreeg ik maar 0,96 Zweedse kroon voor een Noorse, terwijl de koers op de geldmarkt volgens mij ongeveer 1,1 is. Tenslotte moest ik ook nog eens 50 kroon wisselkosten betalen. Met slechts 574 Zweedse kronen verliet ik de bank weer, dat is ongeveer € 62,50.
Het merendeel van die kronen heb ik inmiddels weer uitgegeven. Ik heb mijn nicht uit eten genomen, zij woont hier in Arvika waar ze met veel plezier een opleiding singer-songwriter volgt. We hebben lekker gegeten bij de Thai, ik at loempia's en als hoofdgerecht eend.
Het was trouwens grappig toen ik in Arvika aankwam. Ik had mijn auto op een parkeerplaats gezet en ging op zoek naar een bank. Ik had nog geen honderd meter gelopen toen ik een déjà-vue had, ik was hier al eens eerder geweest. Dat bleek te kloppen, ik herkende heel veel aan het stadje, blijkbaar was alleen de naam niet bij mij blijven hangen, want toen ik een paar maanden geleden hoorde dat mijn nicht hier ging studeren, zij de naam mij niets.

19-9-2015
Toen ik gisteren mijn nicht vertelde van het déjà-vugevoel die ik had toen ik in Arvika aankwam, had ik het er ook over dat ik soms beelden van plaatsen waar ik eerder ben geweest in mijn hoofd heb, maar niet weet waar die zijn. Op dat moment schoot er zo'n beeld door mijn hoofd. Een rivier met een brug erover en direct daarna nog een brug die over een kanaal van een watermolen ging. Ik had het idee dat het ergens in Frankrijk was. Dat blijkt niet zo te zijn, want vanmorgen maakte ik een wandelingetje door Säffle en kwam ik op die plaats uit. Blijkbaar had mijn geheugen het met op een uurtje rijden gelegen Arvika gekoppeld. Tussen die beide plaatsen heb ik overnacht. Het was al donker toen ik een plekje zocht, maar het viel toch wel mee een plekje te vinden. Een goed plekje, want vanmorgen zat ik met een mooi uitzicht te ontbijten.



Geen opmerkingen: