zaterdag 13 september 2014

7-9-2014 t/m 12-9-2014

12-9-2014
Zojuist is mijn veerboot uit de haven van Varberg vertrokken. Dus heb ik Zweden achter mij gelaten. Eigenlijk wel een beetje jammer, want zondag zijn er verkiezingen en naar wat ik lees en hoor is het ontzettend spannend. Het verschil tussen de huidige regeringspartijen, de alliantie, en het linkse blok van de Sociaal Democraten en de Milieupartij is slechts enkele procenten. In het nadeel van de centrum-rechtse coalitie. Bijzonder is dat niet alleen de onderliggende partijen maar ook de alliantie zelf publiciteit maakt om kiezers te lokken. De kans is trouwens ook groot dat geen van de blokken wint, want ongeveer 11% van de stemmen gaat naar de ultra-rechtse Sverige Democraterna waarvan alle andere partijen nu zeggen dat ze die blijven boycotten na de verkiezingen. De verkiezingen zijn pas zondag, maar ik heb vandaag al mensen zien stemmen. Je hebt een Zweden een vreemd fenomeen dat je op bepaalde plaatsen al vooraf je stem kan uitbrengen, zoals het winkelcentrum in Kungsbacka waar ik vanmiddag was. Het stemmen gaat trouwens ook raar, per partij is er een stembiljet. Die pak je uit een bak die bij de ingang staat, je mag er meerdere meenemen, maar je mag er maar één in de stembus doen. Je mag een kandidaat aankruisen, maar dat hoeft niet, als je het blanco formulier in de stembus doet geldt jouw stem als een stem op die partij.

11-9-2014
Eigenlijk heb ik al genoeg geschreven. Vanavond heb ik een “Bericht uit ...” gemaakt, de mail over mijn belevenissen en plannen die ik naar mijn hele verzendlijst verstuur. Voor wie dit leest en het bericht niet krijgt is het dus zaak om mij een berichtje te sturen zodat je op die verzendlijst kom. Waar ik onder andere over geschreven heb is mijn bezoek aan het Saab museum in Trollhättan vandaag. Ik heb vooral genoten van de prototypes die daar staan. Naar mijn mening hadden ze meer overlevingskansen gehad als ze gekozen hadden om verder te gaan met de sportievere varianten in plaats van met de wind mee waaien en SUV's op de markt te brengen.

10-9-2014
Ik heb me verslapen vanmorgen. Zoals gebruikelijk had mijn wekkerradio mij om half acht het regionale nieuws laten horen, ditmaal uit Dalarna, en daarna was ik nog even blijven liggen. Bij het nieuws van 8 uur wou ik opstaan, maar dat heb ik niet gehoord. Op een gegeven moment dacht ik dat het zo wel zou komen, maar toen ik op mijn horloge keek bleek het al bijna een half uur voorbij te zijn. Ik had heb blijkbaar nodig.
Na mijn ontbijt eerst een stukje gaan wandelen. Daarbij lopen peinzen over het doel van de toren die in het riviertje staat dat langs mijn overnachtingsplek loopt. Een vierkante toren, van ruim 2 bij 2 en ongeveer 8 meter hoog. Onderaan de toren loopt een deel van het rivierwater via een pijp naar binnen. Aan de andere kant zit ook een pijp en daar stroomt water uit. Wat opvalt is dat het water dat er uitstroomt soms even wit is. De vraag waar hij toe diende heeft mij bezig gehouden. Hij zou kunnen dienen voor brandbestrijding of voor energieopwekking, maar dat leek mij toch onwaarschijnlijk. Mijn uiteindelijke vermoeden is dat het te maken heeft met zure regen. Door in de bovenstroom van de rivieren af en toe een beetje kalk aan het water toe te voegen gaat men de verzuring van het meer tegen en wordt de kalk direct goed door het water gemengd.

9-9-2014
Voor mijn reis naar het zuiden heb ik een toeristisch omweg gekozen. Ik ben eerst naar het westen gereden, tot vlak bij de Noorse grens en ben toen weg 311 naar het zuiden gaan volgen. Een heel mooi stukje Zweden. Het ligt wat hoger, de weg kwam onder andere door het hoogst gelegen dorp van het land. Een gevolg van die hoge ligging is dat het er al volop herfst is. De prachtige geel gekleurde bladeren zouden als goud glinsteren in het zonnetje, ware het niet dat het weer ook herfstachtig was. Wisselvallig, soms motregen en soms echte buien. Ik ben mijn auto daardoor bijna niet uit geweest. Toch erg genoten van de prachtige natuur en ook van de rendieren die ik tegenkwam.

8-9-2014
Mijn enkel was toen ik vanmorgen wakker werd nog steeds erg dik, maar pijn had ik niet. Dus ben ik toch maar gaan hardlopen zoals ik op het programma had staan. De eerste stappen gingen, door de blaren wat moeilijk, maar al snel liep ik lekker. Ik ben langs het Storsjö, het grote meer (dat betekent het ook letterlijk), gelopen. Van het monster dat in dit Zweedse Loch Ness zou huizen heb ik niets gezien. Nadat ik de brug naar Frösön was overgestoken ben ik weet terug gegaan. Dat was namelijk het punt waar ik voor dit jaar mijn tocht langs de St.Olofsleden wou beëindigen. Vanmorgen ben ik nog even door het centrum van Östersund gelopen en na de koffie ben ik in Zuidelijke richting vertrokken. Ik overnacht straks vlak bij de wintersportplaats Vemdalen.

7-9-2014
Ik ben verwend de afgelopen dagen, zowel wat betreft de wandelroute als het weer. Vandaag was het tot na de middag nevelig, ondanks dat daarna de hemel helemaal opentrok en het een zonnige middag werd vond ik het toch slecht weer. De wandelroute ging vandaag vooral over geasfalteerde- en grindwegen. Vaak kaarsrecht, want een groot deel liep parallel aan de spoorbaan. In vergelijking met wat ik de afgelopen dagen gelopen heb was het wat saai, maar zonder die ervaring had ik het ook vandaag best wel een mooie wandeling gevonden.
De spierpijn en blaren die niet zo gek zijn als je na amper gewandeld te hebben ineens in 5 dagen 200 Km ga afleggen, hebben er vandaag nog een compagnon bijgekregen. Toen ik vanmiddag voor de lunch terugkwam bij mijn camper, verbaasde ik mij erover dat ik een blaar leek te hebben op mijn enkel, een stukje boven de rand van mijn schoen. Toen ik het eens nader bekeek bleek dat mijn enkel heel dik en pijnlijk was. Dat laatste is inmiddels weer weggetrokken, maar hij is nog steeds erg dik. Ik ben benieuwd hoe hij er morgen uitziet.
Ik ben vandaag in Östersund aangekomen, daarom heb ik de dag afgesloten door mijn nicht die hier haar studentenwoning heeft op een etentje te trakteren.


Geen opmerkingen: