zondag 22 december 2013

21-12-2013

Toen ik op de lagere school zat werd de oost-westlijn van de Rotterdamse metro gebouwd. Vlak tegenover mijn school liep het tracé onder twee portiekflats door. Omdat die nog relatief nieuw waren, ze stonden ongeveer op de brandgrens van het bombardement, heeft men toen besloten de flats te laten staan en met een technisch hoogstandje de tunnelbuis er onderdoor te laten lopen. Nu ruim 35 jaar later is één van de flats alsnog gesloopt en wordt op die plaats een nieuw appartementencomplex met winkelruimte gebouwd. De vestigingen van AH en Hema die nu in een oud fabriekspand aan de Oude Dijk zitten gaan daar straks naar verhuizen. Aan de kant van de Lusthofstraat, de straat waar ik geboren ben, wordt het al een mooi pand, aan de Chris Bennekerslaan zijn ze nog volop aan het bouwen. Wat daar opvalt is dat er een constructie is gebouwd met grote betonnen legostenen. Je ziet die stenen wel vaker, maar dit is de eerste keer dat ik zie dat ze er een tiental op elkaar gestapeld heeft en er muren van gemaakt heeft. Even dacht ik dat de architect Lego had gebruikt voor zijn maquette en de bouwer dat netjes had uitgevoerd. Het blijkt echter dat de constructie gebouwd is om de ondergrond te stabiliseren totdat deze kant van het gebouw ook bijna klaar en dus een stuk zwaarder is.


Geen opmerkingen: