donderdag 12 december 2013

10-12-2013

Vandaag was de herdenkingsdienst voor Nelson Mandela. Ondanks de staalblauwe lucht heb ik er de hele ochtend naar zitten kijken. Iedereen was enthousiast over de toespraak van Obama en het was natuurlijk een historisch moment toen hij Raul Castro de hand schudde. Het was een indrukwekkende toespraak, maar mijn verwachtingen bij Obama zijn hoog, daardoor werd ik meer geraakt door twee eerdere sprekers. Ten eerste in het blokje met geestelijken in het begin van de plechtigheid. De imam maakte het met zijn hele rede al duidelijk waarom Wilders ongelijk heeft, maar het mooiste vond ik een citaat van Mohammed aan het eind van zijn toespraak. Ik citeer hem uit mijn hoofd (en dus waarschijnlijk onjuist): “wees vriendelijk voor anderen, dan zullen anderen vriendelijk voor jou zijn”. De andere toespraak die indruk op mij maakte was die van Ban Ki Moon. Hij haalde de regenboognatie van Mandela aan en merkte op dat je voor een regenboog zowel regen als de zon nodig hebt.



Geen opmerkingen: