dinsdag 3 december 2013

30-11-2013

Voor de vijfde keer deze reis ben ik vandaag bij een drielandenpunt geweest. Het vierde, want ik ben tweemaal bij die in het noorden van Luxemburg geweest. Die van vandaag is de enige Nederlandse, op de Vaalserberg. Voor zover ik weet was dit een primeur voor mij, ik was er nog nooit eerder geweest. Ik heb geleerd dat het een tijdje zelfs een vierlandenpunt is geweest. Omdat Nederland en Pruisen het niet eens konden worden over een stuk grond, met name omdat daar een rijke zinkmijn lag, is het ministaatje Moresnet geschapen dat, door beide landen gezamenlijk bestuurd werd, ongeveer zoals Andorra nu. In eerste instantie had dit land nog geen 300 inwoners, maar door de mijn vertienvoudigde dit in de loop van de tijd. Bijzonder was nog dat de inwoners accijnsvrij jenever mochten stoken. Alleen voor eigen gebruik, maar het was aantrekkelijke smokkelwaar. Toen na 40 jaar de mijn sloot is het land op verzoek van de bewoners in Belgiƫ opgegaan. Opvallend vond ik nog dat het gelijknamige dorpje Moresnet net buiten het ministaatje lag.



Geen opmerkingen: