zondag 26 januari 2014

18-1-2014 tot 25-1-2014

25-1-2014
De laatste dag van mijn wintersport begon lekker. Na de sneeuw van gisteren was het vanmorgen nog wat bewolkt, maar het was in ieder geval droog. De voorspelling was dat het vanmiddag open zou trekken en dat we dus volop van de zon zouden kunnen genieten. Dat viel helaas een beetje tegen, we hebben bovenop de berg bij Bad Gastein, bij wat men denkt dat de hoogste hangbrug van Europa is, geluncht. Jammer genoeg geen Kaiserschmaren, dat had ik nog graag een keer willen eten, maar de Linseneintopf waar ik voor gekozen heb was ook heel smakelijk. Na de kuch was het zonnetje er nog lang niet zolang als ik verwacht had, daarentegen stond er daar bovenop de berg een hele harde wind, die door de opstuivende sneeuw nogal onaangenaam was. Desondanks vandaag toch wel weer een lekker dagje geskied.

24-1-2014
Vanmorgen er even over getwijfeld of ik wel zou gaan skiën, maar toch besloten om maar te gaan. Eenmaal boven had ik er toch wat spijt van, want het sneeuwde hard. Ondanks de moeilijke omstandigheden heb ik vandaag toch wel heel lekker geskied, mooie afdalingen en lekker Kasnockl'n gegeten als lunch. Rond half vier naar beneden gegaan, dus wat vroeg aan de après ski, daarna in het tegenoverliggende restaurant een heerlijke roodbaars gegeten. Tenslotte nog een afzakkertje in de Picolo, onze stamkroeg, en nu om elf uur vind ik het hoog tijd om te gaan slapen.

23-1-2014
Heerlijk aan het skiën geweest, een zonnige dag en fantastische sneeuw. De weersvoorspelling voor morgen is niet zo goed, maar dit hebben we maar mooi gehad.


22-1-2014
De afgelopen nacht overnacht op de parkeerplaats van een “klämm”. Toen ik vanmorgen wakker werd had ik de bedoeling om daar naartoe te wandelen. Een minuut later was ik al weer terug bij mijn auto, want er stond slagboom voor het pad met een bordje dat je wegens “sprengungsarbeten” niet verder mocht omdat het levensgevaarlijk was. Dus ben ik eerst maar een stukje gaan rijden. In Saalfelden ben ik gestopt en heb ik een wandelingetje gemaakt. Dit is een langlaufcentrum en a.s. zondag staat hier een marathon op het programma. Ik denk niet dat hij doorgaat, want op de loipes was totaal geen sneeuw.
Vervolgens ben ik doorgereden naar het Gasteintal. Ook dit is groen, maar bovenop op de pistes ziet het er erg mooi uit. Volgens de pensionhouder is het heel mooie sneeuw om te skiën. We gaan het zien morgen.

21-1-2014
De afgelopen twee dagen had ik mijn routeplanner ingesteld om mij zonder snelwegen naar Bad Reichenheim te leiden. Dan rij je voornamelijk over wat ze in Duitsland B-wegen noemen, wij spreken dan van provinciale wegen. Probleem is dat die wegen de neiging hebben dwars door het centrum van plaatsen te gaan. Dat het door stoplichten e.d. wat oponthoud geeft is niet zo erg, want ik heb alle tijd, wel erg is dat bij grote steden het centrum vaak een “Umwelt zone” is waar je zonder groene sticker niet mag rijden. Ik heb hem niet en kan hem vermoedelijk ook niet krijgen. Dus op het moment dat ik bij zo'n zone kom, moet ik om hem heen. Dus heb ik enkele kilo's extra CO2 uitgestoten om deze milieu zones te ontwijken.
Eenmaal aangekomen in Bad Reichenheim bleek dat de camperplaats die in mijn gids stond er nog wel was, maar inmiddels betaald was geworden. Normaal geen probleem, maar hier moest ik 17 euro betalen om te overnachten, voor wat in feite alleen een parkeerplaats was vond ik dat wat te gortig. Ik ben dus doorgereden en sta nu bij het Oostenrijkse Lofer, gratis.

20-1-2014
Vandaag problemen opgelost. Door wat olie op de bewegende delen van mijn rempedaal te spuiten lijkt het geluid waar ik eergisteren over schreef verdwenen te zijn. Gisteren had ik een ander probleem, waar ik niet over heb gesproken. Toen ik bovenop de Achalm stond en foto's wou maken van het uitzicht en de restanten van de burcht, deed mijn fototoestel het niet. Ook nadat ik de batterijen vervangen had kon ik op het knopje drukken wat ik wou, maar een klik hoorde ik niet. Vanmorgen heb ik bedacht dat ik maar eens een harde reset moest geven, ik vermoed dat als ik de batterijen eruit haal er nog wat achterblijft in een condensator, dus heb ik de batterijen eruit gehaald en niet vervangen. Vanavond heb ik ze er pas weer in gedaan. Het werkte.

19-1-2014
Toeval blijft een rare gewaarwording. Vanmorgen was ik aan het hardlopen, de route die ik volgde liep deels langs de rand van een bos. Er stonden daar wat flatgebouwen en ik bedacht mij dat het mooi wonen was. Bij een van de flats stond een bordje dat het een hotel was, gezien de locatie was de naam van het hotel niet bijster origineel, Hotel am wald. Na het hardlopen zat ik in mijn camper koffie te drinken en een exemplaar van De Kampioen te lezen. Daarin kwam ik een aanbieding tegen van een arangement in Hotel am wald. Ik dacht nog dat het wel toevallig was dat ik dezelfde naam tegenkwam. Het toeval bleek nog groter, want toen ik verder las herkende ik ook de plaatsnaam, dat was waar ik was, dus het was echt een aanbieding voor het hotel waar ik langs was gelopen.

18-1-2014
De eerste keer deze reis heb ik vannacht nachtvorst gehad. Volgens mijn thermometer was het minimum maar 0,2 graden vorst, maar toch. Mijn voorruit was zowel van binnen als van buiten bevroren. Ik heb het vanmorgen rustig aangedaan, ben een wandeling wezen maken, het zonnetje scheen maar helaas nog niet op mijn auto. Toen ik rond 10 uur wou vertrekken was de temperatuur boven nul, maar mijn voorruit was nog steeds bevroren. Het ging er gelukkig makkelijk af.
Vandaag een mooie route door het Zwarte Woud gereden. Een keer ruzie gehad met de juffrouw in mijn TomTom, blijkbaar heb ik haar ergens niet goed begrepen. Op een gegeven moment stuurde ze mij het bos in over smalle weggetjes, langs diepe afgronden. Gelukkig kwam ik op de wegen geen tegenliggers tegen. Na een kilometer of 10 kwam ik weer op hetzelfde punt uit als eerder.



Geen opmerkingen: