zaterdag 1 februari 2014

26-1-2014 tot 31-1-2014

31-1-2014
Ik had het zo slim bedacht. Toen ik nog in Nederland was heb ik van alle landen die ik van plan ben te gaan bezoeken de adressen met LPG-tankstations op mijn computer gezet. Ik heb daar Cute-PDF voor gebruikt. Een handig programma dat doet alsof het een printer is. Als je er iets op afdrukt, dan slaat hij dat als PDF-bestand op. Dat werkt uitstekend, behalve nu. Ik opende het bestand met stations in Duitsland en kreeg een foutmelding te zien. Toevallig had ik nog een ander bestand met LPG-stations in Beieren, maar daar staan geen adressen bij. Dus ik weet dat er in Simbach am Inn een pomp is. Morgen maar even gaan internetten om het adres op te zoeken. Hopen dat hij op zaterdag open is, want mijn tank bevat nog maar enkele liters.

30-1-2014
De afgelopen nacht toch maar besloten om mijn kachel aan te laten staan. Ik zet dan de thermostaat op de laagste stand en laat de ventilator half zo hard draaien. De temperatuur blijft dan hoog genoeg om te slapen en het geluidsniveau blijft beperkt, zodat ik er ook bij kan slapen. Bijna was het de afgelopen nacht voor niks geweest, want toen ik een kwartiertje in bed lag bedacht ik me ineens dat de kachel weinig zal doen als ik de LPG-fles dicht heb gedraaid, zoals ik meestal voor het naar bed gaan doe. Gelukkig kan ik vanuit mijn bed bij de afsluiter, dus heb ik hem maar weer open gezet. Dat bleek ook nodig te zijn, want het heeft volgens mijn thermometer buiten 3 graden gevroren, binnen dus niet.

29-1-2014
Hij deed zijn best vandaag, maar het lukte het zonnetje maar een kwartiertje om een gat in de bewolking te vinden. Dat kwartiertje merkte ik direct welk gevolg het voor de temperatuur heeft als hij schijnt, het werd voelbaar warmer. Toen hij weer weg was koelde het trouwens ook weer snel af, eind van de middag lag de temperatuur net boven het vriespunt. Daarna is hij nog wel iets gestegen, maar ik ben toch bang dat het een koude nacht wordt. Ik zit hard te twijfelen of ik mijn kachel aan moet laten staan.

28-1-2014
Stille nacht, heilige nacht is na White Christmas denk ik het meest bekende kerstliedje. Het is een in 1816 geschreven gedicht, dat in 1818 door een geestelijke uit het Oostenrijkse Oberndorf van muziek is voorzien en zijn première als lied beleefde. De kerk waar dat gebeurde is er niet meer, op die plaats is een kapel gebouwd, die als toepasselijke naam de Stille nacht kapel gekregen heeft. Dat die kerk er niet meer is heeft met de rivier te maken, die wou nogal eens overstromen. De overstroming van 1899 heeft het centrum van het dorp dusdanig verwoest dat men besloten heeft een nieuw centrum te bouwen op een hoogvlakte een paar honderd meter verder. Zo hoog als toen komt het water niet meer, maar in juni van vorig jaar is het record van 1899 tot op ongeveer een meter genaderd. Bijna niet voor te stellen als je ziet dat het brede rivierbed, met het snelstromende water nu een meter of 6 lager ligt dan ruim een half jaar geleden. Op mijn wandeling van vandaag heb ik veel gevolgen van de overstroming gezien, overal zie je nog pollen gras en stukken plastic hoog in de bomen hangen.

27-1-2014
Mijn wintersport zit erop, ik zit zelfs niet meer in Oostenrijk. Nadat ik vanochtend door Salzburg had gewandeld, ik geloof dat ik nog nooit eerder in die stad geweest was, ben ik begonnen met mijn nieuwe wandeling. Ik volg eerst de Salzach, die 60 Km na Salzburg uitmondt in de Inn, die volg ik dan tot zijn monding in de Donau, bij Passau. Ook die rivier wil ik dan gaan volgen, mijn plan is tot Bratislava. Voordat ik daar ben zou het wel eens maart kunnen zijn.

26-1-2014

De afgelopen nacht heeft het flink gesneeuwd. Dat vond ik niet zo handig, want ik wou vandaag uit Bad Hofgastein vertrekken. Rustigaan gedaan vanmorgen, mijn auto schoongemaakt en nog even van de Wifi geprofiteerd. Toen ik rond half tien wegreed was de weg bij het hotel wit, maar wel stroef. Nadat ik het dorp uit was en op de doorgaande weg door het dal kwam was die mooi zwart. Ik moest nog eventjes langs het dal;station van de skipiste, want ik had mijn spullen in het depot laten staan. Daar was op de parkeerplaats de sneeuw nog niet geruimd, dus ik had een angst dat ik er niet meer weg zou komen, maar dat viel alles mee. Toen ik verder het dal uit reed, werden de sneeuwresten op de weg steeds wat meer, mijn snelheid wat aangepast en goed afstand gehouden waardoor alles goed ging. Ik had nog het idee om in Sank Johan in Pongau een tussenstop te maken, daar heb ik 24 jaar geleden voor het eerst op de sneeuw geskied, maar de wegen waren wel schoon maar de parkeerplaatsen niet. Dus ben ik maar doorgereden. Uiteindelijk ben ik bij Werfen een mooie geveegde parkeerplaats tegengekomen. Daar heb ik mijn auto neergezet en ben ik een wandeling gaan maken. De sneeuw is toch wel heel mooi. Inmiddels ben ik in Salzburg, het is te merken dat dit wat lager ligt, want hier is in de loop van de dag bijna alle sneeuw weer gesmolten.



Geen opmerkingen: