dinsdag 11 februari 2014

1-2-2014 tot 10-2-2014

10-2-2014
Liep ik gisteren nog over bergpaden, toen ik vanmorgen aan het hardlopen was bleek ik opeens in een breed, vrijwel vlak rivierdal te zijn beland. Dat hardlopen ging wat de route betreft niet helemaal zoals ik wou. Eerst volgde ik de fietsroute richting Linz, pas na ruim een half uur lopen, dus een kilometer of 6, kwam ik op de dijk langs de Donau uit. Toen ik 40 minuten op de klok had staan, ben ik omgedraaid en terug gelopen. Ditmaal ben ik niet over de fietsroute gegaan, maar ben ik de dijk blijven volgen. Het was even de vraag of dat zou kunnen, maar hij liep door tot het punt waar ik eerder getwijfeld had of ik dat modderpad richting de rivier in zou slaan. Wel was weg op de dijk de laatste 2 kilometer niet verhard en met grote kiezels bedekt. Dat was dus wat moeilijk lopen, daar kwam nog bij dat ik af en toe aan de kant moest omdat grote wagens met zand over de dijk reden. Na 70 minuten hardlopen was ik terug.

9-2-2014
Het is maar goed dat ik langs de Donau aan het wandelen ben en niet aan het fietsen. Vandaag ben ik tot twee keer toe op een punt gekomen waar het fietspad ophield en fietsers een veerpont moesten nemen. Die veerponten varen niet in deze tijd, dus dat zou een probleem zijn geweest. De reden dat het fietspad ophield was dat de rivier hier nogal meandert. De binnenbochten zijn vlak, maar de buitenbochten zijn steile rotswanden. Langs deze rotswanden is wel een geitenpaadje waar ik al klauterend overheen kon wandelen. Gelukkig wel relatief veilig, op de punten waar je moeilijke passages langs de afgrond had waren staalkabels gespannen als afrastering. Wel ben ik een keer bijna gevallen, toen ik een beekje over moest steken en de steen waarop ik mijn voet zette gladder bleek te zijn dan ik verwacht had.

8-2-2014
Gisteren was ik door een dorp gekomen met de, voor een gebied waar ze Duits spreken, simpele naam Dorf. Toen is 's avonds op de kaart keek om mijn wandeling van vandaag voor te bereiden kwam ik 10 Km stroomafwaarts die naam opnieuw tegen. Ik was wel omgestuurd, omdat er in het Donaudal alleen fietspaden de dorpen verbinden, maar zo ver was ik toch niet geweest. Vanmorgen bleek dat de kloppen, ik zag een duidelijke kaart van de omgeving en er zijn twee dorpen Dorf. Door de tweede ben ik vanmiddag gewandeld onderweg naar een ander dorp dat de niet bijster originele naam Kindskorf droeg. Ik had gehoopt daar een winkel te vinden, dat deed ik ook, maar die was al om half één dicht gegaan. Ik was vijf uur te laat om boodschappen te doen. Het gevolg is dat ik dit weekend zonder bier en toetjes moet doen.

7-2-2014
Bij de rivieren waar ik lang wandel is het geen optie om van brug naar brug te wandelen, die liggen te ver uit elkaar. Dus wandel ik maar aan één oever. Bij de Salzach en de Inn was dat de rechteroever (stroomafwaarts). Voor de Donau heb ik de linkeroever gekozen. Vandaag had ik al profijt van die keuze. Het was een zonnige dag en ik heb een groot deel van de dag in het zonnetje gewandeld, terwijl ik aan de overkant veel stukken zag waar die niet scheen, omdat ze in de schaduw van de bergen liggen.
Sneeuwmannen kunnen trouwens niet zo goed tegen dit weer.

6-2-2014
Ik heb slechte herinneringen aan de stad waar ik vandaag was, Passau. In augustus 1989 was ik op vrijdagmiddag op vakantie vertrokken met de bedoeling om naar Istanboel te gaan. Tot laat in de avond doorgereden en in Passau overnacht. (Waarschijnlijk had ik deze stad uitgezocht omdat hij rond die tijd veel in het nieuws was. Dat was omdat het ijzeren gordijn aan het rafelen was en de vluchtelingen uit het Oostblok hier Duitsland binnen kwamen.) Na mijn overnachting ben ik gaan tanken, alleen toen ik daarna wou starten gebeurde er niets. De ADAC heeft mij toen naar een garage gesleept. Het was zaterdagochtend, maandag bleek dat er een nieuwe startmotor besteld moest worden, daardoor kon ik pas op dinsdag weer verder. Passau is best een leuke stad, maar voor een lang weekend is het wel erg klein. Het bijzondere van deze stad is dat er op bijna hetzelfde punt drie rivieren bij elkaar komen, de Inn, de Donau en de Iltz. Vanaf hier gaan ze samen verder als de Donau. Mijn wandeling langs de Inn is dus ten einde, ik ben nu de Donau aan het volgen.

5-2-2014
Een mooi rondje hardgelopen vanmorgen. Langs de oever van de Inn, ik zag zelfs nog een bever zwemmen. Op de terugweg een klein stukje anders gelopen, het pad dat ik volgde stuurde mij een via een trap het talud van de brug op, waar ik niet over moest, maar aan de andere kant van het talud weer naar beneden moest. Niet erg, want traplopen is een goede conditietraining. Het was een vrij steile trap, met wat ongelijke treden, dus keek ik geconcentreerd naar mijn voeten. Toen ik boven was hoorde ik een klap en zat vervolgens op mijn knieën. Al snel realiseerde ik mij wat er gebeurt was, ik had een bord voor mijn kop gehad. Onderaan de trap had ik al gezien dat er bovenaan een bord stond met de algemene snelheidsbeperkingen voor Oostenrijk. Ik zou daar bij het beklimmen van de trap onderdoor gelopen zijn, als hij 10 centimeter hoger had gehangen. Gelukkig liep ik niet zo snel en had ik een muts op, zodat de klap beperkt bleef. Toen ik even later terug in mijn auto was bleek ik een flinke bloederige plek op mijn hoofd te hebben. Vanavond is dat een korst, die wat pijnlijk is als ik er aanzit. Maar geen hoofdpijn of zo, dus het zal wel goedkomen.

4-2-2014
Vandaag opnieuw een foto van een boom gemaakt. Deze wordt de duizendjarige linde genoemd. Nu geloofde ik van de week dat de eiken meer dan 300 jaar oud waren, maar ik denk niet dat deze lindeboom echt 1.000 jaar oud is. Het zal wel net zo zijn als met een duizendpoot, diegene die dat beest een naam gaf, zag dat hij heel veel pootjes had, maar heeft ze blijkbaar niet geteld. Hoeveel het er zijn weet ik ook niet, maar in ieder geval beduidend minder dan duizend. Later vond men nog soortgelijke beestjes met nog veel meer pootjes, die hebben ze toen miljoenpoot genoemd, maar zelfs die halen de duizend niet. De linde zal dan denk ik ook 3 à 400 jaar oud zijn, maar ook dacht vind ik een achtenswaardige leeftijd.

3-2-2014
Een paar weken geleden schreef ik al over de enige Nederlandstalige kortegolfzender doe er nog is, Transportradio. Omdat er te weinig donateurs zijn, lukt het ze niet om iedere werkdag te blijven uitzenden. Vandaag is het nieuwe schema ingegaan, nu kan ik ze alleen nog maar op maandag, woensdag en vrijdag tussen 10 en 12 op 6095 AM beluisteren. Ik heb er iets op gevonden, door mijn hardloopschema aan te passen en juist op die dagen 's ochtends te gaan lopen, kan ik drie keer in de week luisteren en dat is niet veel anders dan ik eerder deed. De komende weken kan ik trouwens ook nog naar de lokale stations luisteren om het nieuws te horen, maar daarna zal er een periode komen dat ik door landen reis waarvan ik de taal niet machtig ben.

2-2-2014
De laatste dagen luister ik naar verschillende radiostations, waardoor ik de weersverwachtingen voor zowel Oostenrijk als Beieren hoor. Meestal zijn ze verschillend, zodat ik er niks aan heb, voor vandaag waren ze echter soortgelijk. Het zou de hele dag sneeuwen en in de lagere gebieden regenen. Hier in het Inntal zit ik op zo'n 350 meter dus ging ik uit van regen. Toen ik vanmorgen vertrok was het wat nevelig, maar wel droog. Dat bleef het ook de hele dag. De wandeling die ik vandaag gemaakt heb werd door de nevel nog mooier, ik liep door en langs een natuurgebied en door de nevel zag ik op wat vogels na nauwelijks beweging en het meeste geluid dat ik hoorde kwam van mijn eigen schoenen. Dus heerlijk rustig. De wandeling duurde wel wat langer dan ik verwacht had, ik had toen ik vertrok verwacht om 2 à 3 uur later in mijn camper koffie te drinken, maar 3 uur later was ik pas in Braunau, mijn keerpunt. Daar heb ik dus maar een bakkie genomen. Zeker voor Oostenrijkse begrippen was het erg lekkere koffie. Het koffiehuis waar ik was had een, blijkbaar, Italiaans merk koffie, Tonino Lamborghini. Gezien het lettertype en het logo met de briessende stier, heeft het waarschijnlijk wat te maken met de fabrikant van tractoren en sportauto's.
Aan het eind van de dag nog een stukje gewandeld en toen twee meer dan 300 jaar oude eiken gezien. Van de minst mooie heb ik een foto gemaakt, want die stond op een veel mooiere plaats.

1-2-2014
Ook mijn PDF-bestand met LPG-stations in Polen bleek niet leesbaar. Blijkbaar werkt Cute-PDF niet als de bestanden te groot worden, in die beide landen zijn er namelijk een kleine 10.000 pompen. Ik heb de webpagina dus maar als HTML opgeslagen. Met heb bestand had ik de pomp in Simach snel gevonden, mijn tank is dus weer vol. Wat energie betreft was dit een goede dag, want het zonnetje heeft een groot deel van de dag geschenen, dus is ook mijn accu flink bijgeladen.
Mijn wandeling langs de Salzsach heb ik afgerond met een foto van het punt waar die rivier in de Inn stroomt. Langs die rivier ben ik de komende dagen dus aan het wandelen.


Geen opmerkingen: