donderdag 20 februari 2014

11-2-2014 tot 19-2-2014

Dit keer even zonder foto's, die staan nog op mijn toestel.

19-2-2014
Na twee weken langs de Donau gewandeld te hebben, ben ik vandaag voor het eerst een veerpont tegengekomen die actief was. Ik had geen behoefte om naar de andere kant te gaan, dus heb ik hem niet genomen. Het was een bijzondere pont, hier noemen ze het een roll-fahre, wij zouden het een gierpont noemen. Vroeger dacht ik altijd dat dat een ander woord was voor strontschuit, maar inmiddels weet ik dat het werkwoord gieren verschillende betekenissen heeft. Naast het bemesten van het land en het uitzinnig lachen betekent het in dit geval dat de pont zichzelf aan een kabel over de rivier trekt. Deze pont over de Donau zit met een staalkabel aan een rolmechanisme vast dat over een tweede kabel rolt die een meter of 7 boven de rivier gespannen is. Als ik het goed begrepen heb heeft het veer geen motor, maar gebruikt de stroming van de rivier om over te steken. Hier kan dat goed, want er is sterke stroming, gewone schepen die stroomopwaarts varen moeten hun motor hard laten werken om langzaam vooruit te komen.

18-2-2014
Ooit heb ik een verhaal gehoord over iemand die bij een reisbureau kwam en graag naar Milch in Oostenrijk wou. Bij het reisbureau hebben ze hemel en aarde bewogen om de plaats te vinden, maar dat lukte niet. De klant was ervan overtuigd dat het bestond, want ze was er al eens geweest en vond het zo'n mooi stadje. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw, de plaats heet geen Milch maar Melk. Vandaag ben ik daar geweest. Ik was er al eens eerder en ook nu blijkt weer dat mijn herinneringen niet helemaal stroken met de werkelijkheid. Ik had ten eerste het idee dat het aan de andere kant van de rivier lag. Wat wel goed in mijn geheugen zat, was dat er een mooie en imposant groot klooster was. Dat stond alleen niet bovenaan een bergtop zoals ik dacht, maar op een soort van terp, net iets hoger dan de rest van de stad.

17-2-2014
Toen ik vorig jaar langs de Seine wandelde gebeurde het regelmatig dat ik een flinke wandeling langs de oever had gemaakt en daarna in de helft van de tijd, of soms nog minder, bij mijn auto terug was. Dit vanwege het meanderen van de rivier. De rivieren waar ik dit jaar langs loop zijn veel rechter dan de Seine. Alleen de Donau, waar ik nu langs loop, heeft een paar stukken met bochten. Tot op heden waren die steeds op punten waar door de grote rotswanden langs de kant het niet mogelijk was om op de terugweg een stuk af te snijden. Vandaag ging dat wel. Ik heb eerst 2 uur langs de oever gewandeld en ben daarna in 1 uur weer terug gekomen. In dat uur heb ik ook nog boodschappen gedaan.
Vanmiddag kwam ik langs een wel heel erg aparte bank.

16-2-2014
Vandaag het boek uitgelezen waar ik de afgelopen weken in bezig was. Een boek dat ik al heel lang bij me heb en van plan was te lezen, maar waar ik nog nooit toe gekomen was. Het heet Warlock en is geschreven door Wilbur Smith. Altijd gedacht dat het Fantasy was of Science Fiction. Nu klop dat laatste eigenlijk wel, want geschiedenis is ook een wetenschap. Het speelt zich namelijk af in het Egypte van de Farao's. Een leuk boek, het deed me soms denken aan wat er de afgelopen twee jaar in dat land is gebeurt. Ik ben wel blij dat het tegenwoordig een stuk minder bloeddorstig is dan wat in het boek staat.

15-2-2014
De pijnlijke spier in mijn lies waar ik woensdag over schreef bracht mij donderdag al geen last meer tijdens het wandelen. Gisteren had ik eigenlijk op mijn programma staan om te gaan hardlopen, maar voor alle zekerheid heb ik de spier maar een dagje extra rust gegund. Vanmorgen om half negen ben ik vertrokken, naar een paar passen merkt ik al dat de blessure nog niet helemaal weg was. Toch maar een stukje verder gelopen, maar de pijn groeide, dus om erger te voorkomen ben ik na een kilometer maar weer opgehouden. Ik heb me nu voorgenomen om in ieder geval tot volgende week vrijdag niet meer hard te lopen. Zorgen maken dat ik te weinig beweging krijg hoef ik niet, want bijna iedere dag wandel ik ruim 30 Km.

14-2-2014
Het gebied waar ik vandaag doorheen gewandeld ben is in 2002 getroffen door de overstroming van de eeuw. Het was natuurlijk een beetje vroeg om die naam al te gebruiken, maar om te zorgen dat dat kan heeft men maatregelen genomen. Maatregelen die mij Hollands aandoen. Men heeft rond de Donau en de zijrivier die de grote boosdoener was, uiterwaarden gecreëerd en daaromheen dijken aangelegd. Een mooie oplossing, boeren kunnen het land in de uiterwaarden gewoon gebruiken. Het overstroomt soms, maar dat deed het toch al. Achter de dijken houdt men droge voeten, tenminste als het niet nog hoger komt dan in 2002. Een gevolg was wel dat er een gehucht door de nieuwe situatie buitendijks kwam te liggen. Dat heeft men rigoureus aangepakt, alle panden zijn gesloopt alleen een fragment van de gevel van een boerderij staat er nog als monument voor het verdwenen dorp. Ik vraag me alleen af hoe dat stukje muur er na de volgende overstroming uitziet en of het er überhaupt nog wel staat.

13-2-2014
Indrukwekkend, dat is het enige juiste woord waar ik vandaag mee kan beginnen. Mijn wandeling heb ik vandaag even onderbroken omdat ik door het stadje Mauthausen kwam en daar de “KZ Memorial” bezocht heb. Dit concentratiekamp is hier, al en paar maanden voor de 'anschluss', opgezet omdat de steengroeve die ernaast ligt van een Duitse onderneming was. De gevangenen werden daar tewerkgesteld. In de loop van de oorlog zijn de gevangenen ook bij vele andere bedrijven in de omgeving ingezet. Vaak onder mensonterende omstandigheden, van de 200.000 gevangenen hebben er dan ook 120.000 het niet overleefd.

12-2-2014
Het wil niet erg opschieten met hardlopen deze week. Net als maandag heb ik vanmorgen beduidend minder gelopen dan ik van plan was en de reden daarvan was nu een stuk vervelender. Het begon lekker, vanaf de parkeerplaats waar ik overnacht had, stak ik de straat over en liep over een mooi geasfalteerd fietspad langs de rivier. Na een tijdje werd het half verhard, dat liep wat moeilijker, maar ging ook lekker. Na een tweeënhalve kilometer gelopen te hebben begon ik wat pijn in mijn lies te krijgen. Dat gebeurt wel eens vaker, dan loop ik door en verdwijnt het. Dit keer niet het werd alleen maar erger. Dusdanig dat ik op 3 kilometer moest stoppen met hardlopen. Wandelen ging gelukkig nog wel, dus ben ik terug gewandeld. Tussendoor nog enkele keren geprobeerd om weer hard te gaan lopen, maar naar enkele stappen speelde de spier weer op. Ik was blij toen ik weer terug bij mijn auto was, omdat alleen een trainingspak aan hebben niet echt warm is als ik me niet zo inspan.
Later die ochtend, ik had boodschappen gedaan en liep terug, kwam ik bij een stoplicht waarvan ik gisteren ervaren had dat hij erg lang op rood stond. Dus toen hij op groen sprong toen ik er vlak bij was, wou ik even een sprintje trekken om hem te halen en dat deed zeer. Vanaf toen had ik er ook met wandelen last van, wel werd die last in de loop van de dag steeds minder. Maar eens zien hoe het morgen gaat.

Geen opmerkingen: