zaterdag 1 maart 2014

20-2-2014 tot 28-2-2014

28-2-2014
Vanmorgen werd ik wakker op een parkeerplaats bij het meest oostelijke puntje van het natuurpark waar ik de afgelopen twee dagen door gewandeld ben. In de jaren 90 was dit unieke gebied bijna verdwenen geweest, er waren vergevorderde plannen om een dam aan te leggen. Na veldslagen tussen de politie en betogers die het bouwterrein bezet hadden, heeft de Oostenrijkse overheid de zaak opnieuw bekeken en tenslotte het project afgeblazen. Met als gevolg die mooie natuurgebied. Maar of het nu echt goed voor het milieu is, vraag ik mij af. Niet alleen had de dam flink wat electriciteit geproduceerd, het had ook de stroomsnelheid van de rivier beperkt. Die is nu zo snel dat die vollekracht vooruit de Donau opvaren beduidend langzamer gaan dan ik wandel. Er wordt dus heel wat stookolie gebruikt en dus tonnen CO2 uitgestoten. Jammer dat ze niet een creatieve oplossing hebben bedacht waarbij van beide walletjes gegeten werd.

27-2-2014
Zo'n beetje de hele afstand tussen Wenen en Bratislava bestaat de oever van de Donau uit een nationaalpark. Ze noemen het hier een au, een gebied dat bij hoog water af en toe onder komt te staan, dus wat wij in Nederland uiterwaarden noemen. De bossen met veel grillig gevormde bomen en veel dood hout, geven een chaotische indruk. Een mooi contrast met de nagenoeg rechte dijk die door het hele gebied loopt. Naast het bos zijn er ook flinke open plekken en allerlei poelen en oude rivierarmen. Blijkbaar een ideaal gebied voor vogels, vooral 's ochtends zorgen zij met hun gezang voor een ware kakofonie. Ze zullen de lente wel in hun kop hebben, dat die in aantocht is blijkt er ook uit dat de bosbodem op sommige plaatsen met een tapijt van bloeiende sneeuwklokjes is bedekt.

26-2-2014
Vanavond aan een nieuw puzzelboekje begonnen. Ik had hem al een tijdje, want hij is in het Italiaans. Voor Sudoku's maakt dat niet zoveel uit. Maar de puzzel die ik maakte was pittig, zodat ik nu bijna een uur later dan gebruikelijk dit zit te tikken. Ik had willen schrijven over het mooie natuurgebied waar ik door wandelde, maar morgen wandel ik er ook door. Ik verheug me er al op.

25-2-2014
Wenen is een groene stad, in de Donau ligt een 21 Km lang eiland dat eigenlijk gewoon een groot langgerekt park is. Gisteren had ik er een derde van gelopen en vanmorgen ook. Ik heb er even over gedacht om vanmiddag de stad in te gaan, maar het was weer zulk mooi weer dat ik veel meer zin had om verder te wandelen. Dus ben ik Wenen reeds gepasseerd.

24-2-2014
Vorige week stond in de krant een kop met als tekst februari is het nieuwe april. Dat ging over het weer. Toen ik plannen voor deze reis maakte had ik een klein beetje angst voor de winter in midden Europa. De extreem koude temperaturen en overlast van sneeuw en ijs, zijn de afgelopen vier weken echter uitgebleven. De meeste dagen was de minimum temperatuur rond het vriespunt en het maximum rond de 10 graden. De afgelopen dagen zelfs duidelijk daarboven, de lucht is stralend blauw, echt voorjaarsweer. Alleen zaterdag ging het zonnetje achter de wolken schuil, maar ook toen was ik blij met het weer, want men had een regenachtige dag voorspeld en het is droog gebleven. Over voorspellingen gesproken, voor de komende dagen wordt geen grote wijziging in het weer verwacht, ik blijf dus lekker genieten.

23-2-2014
Ik heb opnieuw een flinke wandeling gemaakt vanmorgen. Gisteren had ik op de kaart een mooie plaats om te overnachten gezien, maar er stond een slagboom op de weg. Vlak daarbij een goede plek gevonden, maar voordat ik bij de rivier was moest ik vanmorgen eerst de weg met de slagboom af (wandelen mocht er wel). Dat was zo'n 3 Km dus zowel heen als terug een half uur, een wandeling wordt dan al snel lang. Het stuk met de heel brede strook autovrij bos heb ik nu gelukkig wel achter de rug, ik sta nu in een voorstad van Wenen.

22-2-2014
Maak je geen zorgen om de dag van morgen. Meestal hou ik mij aan dat motto, maar gisteren was ik toch wat ongerust of mijn geplande wandeling van vandaag wel zou lukken. De Donauradweg, de fietsroute langs de Donau, loopt dwars door Oostenrijk, bijna altijd aan beide kanten van de rivier. Aan de linkeroever was ik twee kleine stukjes tegengekomen waar hij even onderbroken was, omdat hij over bergpaadjes ging die zelfs voor een mountainbiker nagenoeg ontoegankelijk waren, wandelend was het geen probleem. Het stuk dat ik vandaag op mijn programma had staan was lang, ruim 15 Km en ook hier werden de fietsers over de andere oever gestuurd. De oorzaak kon geen bergrug zijn, want ik ben nu in een breed rivierdal. Ik ben het toch maar gaan wandelen, na een kleine 10 Km hield het fietspad, zoals aangekondigd op, er was wel een pad om te wandelen. Vlak daarna kwam ik bij een zijrivier uit, dus dacht ik dat ik de reden gevonden had waarom de fietsers omgestuurd werden. Het bleek echter geen zijrivier te zijn maar een oude rivierarm, die na een kilometer ophield en ik mijn pad kon vervolgen tot mijn bestemming. Ik wandelde door mooie oeverbossen, onderweg nog een wildzwijn en een ree gezien. Dat het geen fietsroute is begrijp ik trouwens wel, het pad was af en toe zo slecht dat het met een gewone fiets niet te doen zou zijn.

21-2-2014
Goed nieuws om mee te beginnen. Vanmiddag heb ik een half uur hardgelopen. Ik voelde wel dat er iets nog niet helemaal 100% is met de opstandige spier in mijn lies, maar echt pijn kon ik het niet noemen. Tijdens het half uur dat ik gelopen heb werd het in ieder geval niet erger. Hij mag nu weer even rusten, maandag ga ik pas weer rennen.
Vanmiddag opnieuw een bever gezien. In een flits, is was hem blijkbaar al voorbij gelopen, toen ik achter mij wat kabaal hoorde en op het moment dat ik mijn hoofd omgedraaid had nog net wat bruins in de rivier zag springen. Bevers waren hier ook nagenoeg uitgestorven, maar met de uitgezette exemplaren gaat het zo voorspoedig dat ze overlast beginnen te geven. Bosbouwers zijn er niet blij mee, zij vellen liever zelf hun bomen. Daarnaast zorgen in beekjes de dammen soms voor kleine overstromingen. De beverdammen die in de Donau liggen doen wat dat betreft geen kwaad. Het is leuk om zo'n dam te herkennen, op het eerste gezicht lijkt het op een grote stapel takken die langs de oever van de rivier ligt, maar als je goed kijkt zie je dat die daar niet vanzelf zijn gekomen.

20-2-2014
Geduld is een schone zaak. Het probleem dat ik sinds gmail vernieuwd is mijn ontvangen mail niet meer in mijn mailprogramma (Thunderbird) zag heeft zichzelf opgelost. Helemaal perfect is het nog niet, want mail versturen lukt nog niet. Dat laatste kwam eigenlijk wel goed uit, want ik had een mailtje klaarstaan (Bericht uit Spitz) maar had daar eigenlijk nog wat tekst en een foto aan toe willen voegen. Maar ik kwam in Krems opeens een McDonalds tegen en bedacht het dan maar te verzenden. Maar dat ging dus niet.
Dat ik geen foto kon toevoegen kwam omdat mijn toestel nog in mijn auto lag en ik de foto's nog niet naar mijn PC had gekopieerd. Vandaar dat op mijn blog er ook geen foto's bij stonden. Waarschijnlijk heb ik die als ik dit publiceer die alsnog toegevoegd.
De foto die ik vandaag gemaakt heb was van een bijzonder punt, ik was precies 2.000 Km van de monding van de Donau.


Geen opmerkingen: