zondag 16 maart 2014

9-3-2014 tot 15-3-2014

15-3-2014
Sinds ik afgelopen maandag Polen binnenreed, heb ik geen enkele wolk aan de hemel gezien. Maar toen ik deze zaterdagochtend wakker werd, kon ik horen dat ze hier wel voorkomen, het regende namelijk. Na mijn ontbijt dacht ik er gebruik van te maken. Ik had een microvezel handschoen om mijn auto schoon te maken. Op twee manieren was die handig, als het droog was en de ruiten waren wat vies, dan kon ik ze er heel mooi en streeploos mee oppoetsen en als het een beetje regende en ik poetste mijn carrosserie ermee op dan regende mijn auto mooi schoon. Ik borg hem altijd op tussen mijn schuifdeur en mijn kast, maar blijkbaar heb ik dat de vorige keer niet goed gedaan en is hij zonder dat ik het merkte bij het openen van de deur naar buiten gevallen. Vanmiddag direct maar een nieuwe gekocht. De vorige was oranje, deze lichtblauw, maar is inmiddels grijs, want ik heb hem direct gebruikt en na de zandwegen van gisteren was dat geen luxe.

14-3-2014
Sinds ik in Polen ben heb ik mijn routeplanner ingesteld om mij naar Augustinov te laten rijden. Dat is niet de kortste weg naar Tallin, als ik die had willen nemen had ik via de Oekraïne en Wit-Rusland moeten rijden, dat leek mij niet zo'n goed idee. De route naar Augustinov liep, dacht ik, via Warschau. Vannacht zat ik een zo'n 100 Km vandaan. Vanmiddag na een kilometer of 10 werd ik echter van de vierbaansweg afgestuurd. Ik dacht om even via een dorpje te gaan omdat dat korter was dan via de rondweg. Dat bleek niet zo te zijn, ik reed over smalle wegen. Op een gegeven moment ging de voorrangsweg rechtsaf, maar ik moest rechtdoor. Kort daarna veranderde het asfalt in kasseien, van een vorm die nog hobbeliger en luidruchtiger is dan die in Parijs-Rouibaix. Ik was blij dat ze overgingen in een onverharde weg, totdat die zo zanderig werd dat ik het idee kreeg dat ik moest blijven rijden, want als ik zou stoppen zou ik waarschijnlijk niet meer weg kunnen komen. Nog even van de route afgeweken toen ik een betere weg tegenkwam, die kwam niet in mijn routeplanner voor en toen die geblokkeerd werd door een vrachtwagen die boomstammen ging laden, heb ik maar rechtsomkeert gemaakt en ben ik de route toch weer gaan volgen. Het zand was inmiddels gelukkig weer een stuk minder los, maar er zaten wel diepe kuilen in de weg. Na flink wat gehobbel kwam ik een kwartiertje later op een verharde weg uit. Die weg ging naar Warka, een plaatsnaam die voor mij een bekende is, ik ben er nooit eerder geweest, maar mijn favoriete Poolse bier heeft dezelfde naam.
Toen ik mijn routeplanner stopte en even naar de rest van de route keek bleek dat ik helemaal niet via Warschau ga, maar dat links laat liggen.

13-3-2014
Het is jammer dat Polen nog niet aan de eisen heeft voldaan om de euro in te voeren. Nu moest ik dus Zloty's hebben. Gezien wat ik de afgelopen dagen heb uitgegeven en de snelheid waarmee ik door Polen reis, heb ik misschien wat veel gepind. Vandaar dat ik toen ik vandaag mijn tank vol met diesel gooide ik maar contant betaald heb. Zloty's overhouden is in ieder geval niet zo'n goed plan, want de volgende keer dat ik in dit land kom zullen ze waarschijnlijk wel euro's hebben. In Litouwen krijg ik straks hetzelfde probleem.
Vandaag opnieuw twee standbeelden van de voormalige paus tegengekomen. Ik denk dat er inmiddels meer standbeelden van hem in Polen staan dan er ooit van Lenin hebben gestaan.

12-3-2014
Ik ga sneller door Polen dan ik eigenlijk van plan was. Vanmorgen was ik al in de plaats waar ik van plan was te overnachten. Door het stadje heen gewandeld. Bij een kloosterkerk geweest waar de Poolse Paus op bezoek is geweest (bij bijna iedere kerk in Polen hangt een plaquette of staat een standbeeld ter herinnering aan een bezoek van JP2, je vraagt je af of hij wel eens in Rome was). Voor de lunch had ik het eigenlijk wel gezien, dus maar naar de volgende plaats gereden. Daar een wandeling gemaakt door een apart natuurgebied. Het leek een beetje op de heidegebieden die je bij ons hebt, alleen hier stond geen heide maar gras.

11-3-2014
Mijn burgerlijke ongehoorzaamheid om gisteren geen camping op te zoeken, heeft geen problemen opgeleverd. Wel ben ik vannacht wat vaker dan anders wakker geweest. De oorzaak daarvan was dat de weg langs mijn parkeerplaats vrij druk was en dat het kouder was dan ik verwacht had. Als ik had geweten dat het 3 graden ging vriezen dan had ik mijn verwarming aan laten staan, toen ik naar bed ging was het 4 graden plus, zolang het buiten plus is, is het voor mij warm genoeg. Vandaag was weer zo'n stralend blauwe dag, net als gisteren, nu hou ik er dus maar rekening mee dat het kan vriezen.

10-3-2014
Vandaag slaap ik dus in Polen. Officieel mag je hier niet vrij overnachten, maar ik ga het gewoon proberen. Vanmorgen voordat ik Slowakije verliet werd een vraag die ik al een paar dagen heb beantwoord. Overal in het land zie ik aan lantarenpalen ouderwetse luidsprekers hangen, van die grijze toeters. Ik ken ze uit Vietnam, daar werden ze in sommige plaatsen gebruikt om propaganda te verspreiden. Hier had ik dat nog niet gehoord. Vanmorgen toen ik na het hardlopen terug bij de stad kwam hoorde ik een alarm zoals wij dat op de eerste maandag van de maand hebben. Dat kwam uit die luidsprekers. Even later begon er een dame mededelingen te doen. Ik denk iets van gemeentelijke informatie. Zelfs al had ik de taal verstaan, dan nog was dit moeilijk geweest, vanwege de echo's, net zoals je op een station meestal niet kan verstaan wat ze omroepen. Deze stad had trouwens het modernste systeem dat ik gezien heb, in de andere plaatsen waren de luidsprekers met draden verbonden, hier hing er een antenne.

9-3-2014
De eerste keer deze reis, m.u.v. de wintersport, dat ik twee nachten op dezelfde plaats overnacht. De belangrijkste reden is dat ik vlakbij de Poolse grens zit en ik die, omdat je daar niet vrij mag kamperen, liever morgen pas kruis Daarnaast was mijn dag gewoon vol. Vanmorgen eerst gaan wandelen. Gisteren had ik in het stadje hiervoor een bord gezien dat daar een gotische kerk stond die op de Unesco werelderfgoederenlijst staat. Daar ben ik heen gewandeld. Over de weg was het 5 Km, ik wandelde door het bos, dat was wat langer. De kerk viel een beetje tegen. Het was meer een kapel op een begraafplaats ben alleen in de zomermaanden open. Maar de buitenkant was toch wel mooi. Ook wel apart om even over een Slowaaks kerkhof te lopen, op de graven liggen zoveel bloemen dat het een fleurig geheel is. Daarna koffie gaan drinken met een flinke punt taart erbij, ik schrok van de prijs 1,80, een redelijke prijs voor een kop koffie, maar dit was dus inclusief de taart. Het was nog lekkere koffie en taart ook. Een goede bodem in mijn maag kwam goed uit, want ik ben via een nog langere weg terug gewandeld, waardoor het 3 uur was toen ik thuis was en aan mijn lunch begon. 

Geen opmerkingen: