zaterdag 22 maart 2014

16-3-2014 tot 21-3-2014

21-3-2014
Het lijkt wel of de zon de kalender kan lezen. Na een kleine week met grauw en nat weer, werd ik deze eerste lentedag wakker met een heerlijk zonnetje. Voor alle zekerheid houd ik mijn winterjas nog maar even aan, maar vandaag had ik daaronder slechts een T-shirt en nog was het warm. Vanavond is het wel iets afgekoeld, maar mijn kachel is nauwelijks aangeslagen.

20-3-2014
Een mooie boswandeling gemaakt vandaag. Ik merk dat ik langzaam noordelijker kom, het worden steeds meer naaldwouden en als er al loofbomen staan zijn het veelal berken. Niet erg, want rond deze tijd van het jaar vind ik dennen en sparren veel mooier dan een bos vol kale bomen. Tijdens het wandelen plannen gemaakt voor de komende dagen. Vooralsnog heb ik besloten om morgen en overmorgen mijn zloty's op te maken onder andere door mijn voorraden zodanig op peil te brengen dat ik een week lang geen boodschappen meer hoef te doen. In Litouwen ga ik dan geen lita's pinnen. Ik verwacht volgende week woensdag of donderdag weer in de Eurozone te zijn.
De kerk van vandaag is nog in aanbouw. Een mooi voorbeeld dat modern en klassiek geen tegenovergestelde van elkaar hoeven te zijn.

19-3-2014
Vandaag mijn LPG-tank gevuld. Dat was hard nodig, er zat nog maar iets meer dan een liter in. Gisteren was ik het eigenlijk al van plan, maar een paar honderd meter van de plek waar mijn auto stond was een station dat 24 uur open was, dus als hij leeg raakte was het geen probleem. Volgens de ANWB is LPG in Polen redelijk verkrijgbaar. Maar als dat zo is, dan is dat in Nederland ook het geval, want naar mijn idee heeft hier minstens een even groot deel van de benzinestations LPG en daarnaast heb je nog heel wat ondernemende Polen die een tank in de tuin hebben staan en alleen LPG verkopen.
Terugkomend op mijn stukje van gisteren, vandaag weer een foto van een kerk. Deze ziet er nagelnieuw uit, maar ik mis de torenspitsen. Het is niet zo dat hij nog niet klaar is, dus dit is blijkbaar het ontwerp. Het kan ook zijn dat de spitsen in een ver verleden gesneuveld zijn en de kerk nu heel mooi gerestaureerd is zonder spitsen.

18-3-2014
Wat al door Polen reizend opvalt is het grote aantal kerken. Ook nu ze geen eigen Paus meer hebben, blijven de Polen een uiterst religieus volk. Wat ik op mijn reizen nog zelden gezien heb is dat er kerken in aanbouw zijn, de Sagreda Familia en Barcelona is enige die ik mij herinner. Hier heb ik er al diverse gezien. Het is geen inhaalslag voor communistische periode, want ook tussen '45 en '90 zijn ze gebouwd, wat ik onder andere concludeer op basis van de op ruimteschepen lijkende gebedshuizen die ik ben tegengekomen.
De afgelopen dagen stonden er kerken op de foto. Afgelopen zondag kwam ik bij een 18e eeuws landhuis, dat stelde niet zoveel voor, maar op het terrein stond een houten kapel die mooi was in al zijn eenvoud. De foto die ik maandag heb gemaakt is in het centrum van dezelfde stad. De kerk hier is een grote betonnen doos, die zo oerlelijk is dat hij eigenlijk wel mooi is. Opvallend detail is de afbeelding van de Zwarte Madonna op de buitenmuur. Vandaag een foto van één die in aanbouw is, leuk om te zien dat zien dat ze weer teruggaan naar het aloude ontwerp.

17-3-2014
Al een paar dagen loop ik een beetje te snotteren. Gisterenavond werd het ineens heel erg, alsof er water uit mijn neus kwam. Daarbij wat hoofdpijn. Wel had ik gewoon eetlust, ik heb genoten van mijn couscous poulet. Normaal neem ik op zondag na mijn diner een digestive, momenteel is dat amaretto, maar gisteren had ik daar geen trek in. In plaats daarvan ben ik mijn bed ingedoken. Gevolg was dat ik vanmorgen wat vroeg wakker werd, van de nood een deugd gemaakt. In de loop van de week ga ik naar de volgende tijdzone Ik heb mijn radio afgezocht welke Engelstalige, eventueel Duitstalige, stations er om 7 uur waren. Ik heb er een paar gevonden, nu maar even afwachten of ze het over een paar dagen nog doen, want het kan op de kortegolf wel eens van het weer afhankelijk zijn.
Vandaag voel ik mij een stuk beter, nog wel wat verkoudheidsverschijnselen, maar de relativiteitstheorie werkt ook hier, vergeleken met gisteren voel ik me gewoon goed.

16-3-2014
Toen ik afgelopen maandag zloty's pinde, kreeg ik vraag of ze in zloty's of in euro's moesten worden afgerekend. Als ik in euro's afrekende hoefde ik geen transactiekosten te betalen en was ik 211 euro kwijt voor de 800 zloty. Omdat ik geen idee had wat voor gevolgen het zou hebben voor de afrekening door de SNS (voor een opname buiten de eurozone betaal ik 2,25 kosten, maar ik weet niet hoe dat zou zitten als ik euro's zou opnemen). Ik koos dus voor betalen in zloty's. Ik had al een idee dat het een goede keuze was, want ik kreeg nog de vraag of ik dat wel zeker wist, met de bangmaker dat als ik niet in euro's betaalde ze de koers niet konden garanderen. Blijkbaar leverde het afrekenen in euro's voor de uitbater van de geldautomaat het meeste op en economie is simpel als iets meer oplevert dan is er een andere partij die het meer kost. Ik had een vermoeden dat ik die andere partij zou zijn. Vandaag zag ik de afschrijving bij de SNS, er was 192,50 van mijn rekening afgehaald, dus door de juiste keuze te maken heb ik minstens 18,50 verdient.
Wees hierop bedacht als je buiten de eurozone geld opneemt.

Nog een soortgelijke tip. Toen ik twee jaar geleden onderweg naar Erikslund was heb ik op een dag tweemaal getankt, de ene keer heb ik met mijn SNS-pas betaald, de tweede keer met mijn ANWB-Visakaart. De SNS rekende een dusdanig veel betere koers, dat ik de 15 eurocent transactiekosten ruim terugverdiende.

Geen opmerkingen: