woensdag 15 januari 2014

12-1-2014 tot 14-1-2014

14-1-2014
In december was het al een keer gebeurd dat de zekering achter het 12-voltscontact (de sigaretten-aansteker) het begaf. Toen was het even zoeken welke het was, maar eenmaal gevonden heb ik hem vervangen. Ik had geen idee wat de oorzaak van het doorbranden was en ik kwam er ook niet achter, want daarna deed hij het weer. Toen ik vanmorgen de lader van mijn computer erin stak had ik opnieuw geen stroom. De zekering vervangen, met de stekker van mijn telefoon geconstateerd dat hij het weer deed en toen de lader van mijn computer er weer in. Ik hoorde een klein tikje en dat bleek het doorbranden van de zekering te zijn. Blijkbaar zit er dus sluiting in de lader. Gelukkig kwam ik langs een vestiging van Media Markt, zodat ik een nieuwe kon kopen. Ik schrok echter van de prijs, 50 euro van een 12-volts voeding. Een omvormer naar 220 volt was goedkoper. Wel wat minder efficient, ik zet 12 volt gelijkstroom om naar 230 volt wisselstroom waarna de lader van mijn computer dat weer omzet naar 19-volt gelijkstroom. In een keer van 12 naar 19 volt kost waarschijnlijk enkele tienden ampere minder.
Dus heb ik een omvormer gekocht. Ik moest nog een keer terug, want ik had in eerste instantie de goedkoopste gekocht. Die bleek alleen met 12 volt te werken en deed het daarom niet als de motor draaide (het stopcontact geeft dan een iets hoger voltage). Dat vond ik niet handig, want om startproblemen te voorkomen laad ik mijn computer bij voorkeur op als ik aan het rijden ben. Voor 8 euro meer heb ik nu een andere die dat wel kan.

13-1-2014
Zoals ik gepland had ben ik vandaag weer vertrokken. Ik heb een beetje vreemde route richting het Salzburgerland gekozen, via België, Luxemburg en Frankrijk. Het is veel minder ver om dan je op het eerste gezicht zou denken en geeft de mogelijkheid om goedkoop te tanken en mijn wijnkelder aan te vullen. Vannacht slaap ik op Zolder, anderhalve maand geleden was ik hier ook, toen kwam ik er pas na mijn overnachting achter dat er in dit dorp een officiële overnachtingsplek voor campers is. Nu heb ik er dus maar wel gebruik van gemaakt.
Luisterend naar de Vlaamse Radio 2 hoorde ik een bericht over de nieuwjaarstoespraak van de voorzitster van Open/VLD, volgens mij is dat hier de liberale partij. Die voorzitster blijkt Gwendolyn Rutte te heten. In mei zijn er hier verkiezingen, dus het zou zomaar kunnen dat ze hier straks ook een premier Rutte hebben.

12-1-2014
Mijn camper vandaag weer voor een groot gedeelte ingepakt. Altijd weer een puzzel om te bepalen wat ik waar neerzet. Waarschijnlijk ga ik de komende dagen als ik weer op reis ben toch weer een aantal dingen anders neerzetten.
Vanmorgen hoorde ik een mooi nummer op de radio. Ik ken het eigenlijk met name van de top-2000, waarin het denk ik het hoogst genoteerde nummer in dialect is, Bloasmeziek van Gé Reijnders. Het begint met een op piano begeleide, minimalistische schets van een Limburgse zondagochtend waarbij de muziek langzaam groeit tot een welhaast bombastisch klassiek werk en dat alles op een ingetogen manier in het Limburgs gezongen. Daar komt nog bij dat de cultuur van fanfares wordt geschetst waarvan ik van het bestaan weet, maar die ik als Rotterdammer eigenlijk niet ken.

Fotoloze dag.

Geen opmerkingen: