zaterdag 12 april 2014

6-4-2014 tot 12-4-2014

12-4-2014
Vanmorgen even bij mijn vader in huis geweest, vreemd om daar te zijn en je te beseffen dat hij er niet meer is. Verder heb ik vandaag een bezoek gebracht aan een voetbalwedstrijd van Sofie en aan het theater waar Marleen optrad.

11-4-2014
Vandaag maar eens wat eerder dan gebruikelijk mijn berichtje schrijven, als ik straks in Rotterdam ben is de kans groot dat ik er niet meer aan toe kom. Vanmorgen om half 8 uit Polen vertrokken. Het begin was wat moeilijk, wat het was flink mistig. Na anderhalf uur, inmiddels scheen de zon, ging in de Oder over en dus Duitsland binnen. Een klein uur later reed ik de snelweg op en sindsdien bijna alleen maar autobahn gehad en dat schiet toch wel lekker op. Bijna, want tot mijn verbazing is de snelweg tussen Amsterdam en Berlijn nog steeds onderbroken bij Bad Oeyenhausen, een kilometer of 3 moet je daar over een drukke weg met een aantal stoplichten, dwars door het kuuroord. Wel zag ik dat ze bezig zijn een snelweg te bouwen, dus als er straks tol moet worden betaald wordt dit gat in het Duitse wegennet opgeheven.

10-4-2014
Ondanks de schrik van het overlijdensbericht van mijn vader, heb ik de afgelopen nacht toch wel redelijk geslapen. Ik was wel vroeg wakker, maar ik ben toch nog maar even blijven liggen, want ik wist dat ik een lange dag rijden voor me had. Uiteindelijk ben ik om half negen vertrokken een paar keer gepauzeerd, bij elkaar een uur denk ik en om half tien ben ik gestopt. Bij elkaar ben ik 13 uur aan het rijden geweest, want ik heb ook de klok nog eens een uur terug gezet. Mijn streven was om vanavond in Duitsland aan te komen, maar 100 Km voor de grens vond ik het genoeg geweest. Morgen maar weer verder.

9-4-2014
Net nadat ik mijn lunch op had, ben ik even naar de supermarkt aan de andere kant van de weg gelopen om van het toilet gebruik te maken. Ik had net mijn handen gewassen, toen mijn telefoon ging. Mijn zus belde, Sofie (haar dochter en dus mijn nicht) was naar mijn vader toe gegaan om te kijken of er post voor mij was, haar door mij betaalde woensdagmiddag baantje. Gelukkig had mijn zus haar al voorbereid dat het niet zo goed met mijn vader ging, het bleek alleen nog veel erger te zijn. Toen ze bovenkwam bleek zijn huisdeur open te staan en zag ze de benen van mijn vader liggen en dat het niet goed was. Toevallig had ze net in de lift met de buurman gestaan, dus die heeft ze gealarmeerd en die is gaan kijken.
Mijn vader heeft op 85 jarige leeftijd het tijdelijke voor het eeuwige verruild.
Ten opzichte van Sofie voel ik mij een beetje schuldig dat ze dit meemaakt terwijl ze voor mij bezig was. Eigenlijk zou een meisje van bijna 15 dit soort ervaringen helemaal niet moeten hebben.
Na het telefoontje van mijn zus ben ik vertrokken richting Rotterdam. Inmiddels heb ik ruim 400 Km erop zitten, ik ben nu in Litouwen. Ik hoop morgenavond Duitsland te bereiken en dan vrijdag in Rotterdam te zijn.

8-4-2014
Vanavond wat geschrokken van mijn vader, hij is afgelopen tijd af en toe flink de weg kwijt, maar nu was het wel heel erg. Ik bel hem iedere avond en vanavond nam hij de telefoon niet op. Raar, want als hij iets gaat doen heeft hij het er meestal al dagen van te voren over. Nog een paar keer geprobeerd, ook zijn mobiel maar die stond uit (de batterij was leeg bleek later). Uiteindelijk mijn zus gebeld, die was naar een ouderavond, maar is na afloop daarvan naar hem toe gegaan. Hij is zijn telefoon kwijt, blijkbaar heeft hij hem nadat ik hem gisteren gebeld heb ergens neergelegd, maar weet nu niet meer waar. De batterij is inmiddels blijkbaar leeg, want zijn nummer bellen heeft ook geen zin. Mijn zus heeft in ieder geval zijn mobiel aan de lader gelegd, dus als ze de andere niet vinden kan ik hem daar morgen op bellen.

7-4-2014
Het leek mij een goed idee gisteren om het hardlopen tot vanmorgen uit te stellen. Toen ik wakker werd had ik er echter mijn twijfels over, ik was wederom nogal stram. Terwijl ik mijn sportkleding aantrok, een cracker at en een glas sap dronk, leek het wat los te komen. De eerste stappen die ik deed merkte ik al dat mijn ribben erg pijnlijk was. Echt hard lopen ging niet, het was meer een beetje dribbelen, de pijn werd niet erger, maar ook niet minder. Na 11 minuten en 18 seconden was ik dan ook al weer terug bij mijn auto.
Toen ik later ging wandelen keek ik op mijn horloge, zag daar 18 staan en dacht nog even dat het vreemd was omdat ze het op de radio er net over hadden dat het '19 past the hour' was en volgens mij loopt mijn horloge een paar seconden voor. Ik had een drieƫnhalve kilometer gewandeld toen ik, in de verwachting dat het bijna 11 uur zou zijn, op mijn klokje keek en daar 11:18 zag staan. Vreemd dan had ik een uur gedaan over zo'n afstand en ik had niets bijzonders gedaan. Zelfs van de oer-Hollandse knotwilgen die ik tegengekomen was had ik geen foto gemaakt (op de terugweg wel). Ik wou om 12 uur het nieuws horen, dus ben ik snel terug gaan lopen. Na een klein stukje viel het kwartje. Het was nog geen 18 over 11, maar ik had na het hardlopen mijn horloge nog als stopwatch staan. Het bleek toen precies 11 uur te zijn.

6-4-2014
Ik was wat stram toen ik vanmorgen wakker werd. Mijn ribben zijn nog wat gevoelig na de val van afgelopen vrijdag, maar het ging in ieder geval weer een stuk beter dan gisteren. Aan het eind van de dag heb ik er zelfs even aan gedacht om een stuk hard te gaan lopen, maar vanwege de regen heb ik dat toch maar tot morgen uitgesteld.

Op de plek waar ik ga overnachten heb ik Internet, dus maar even op Wikipedia gekeken naar wat er staat over de rivier waar ik langs aan het wandelen ben. Met een lengte van 144 Km is het de langste van Estland. De rivier ontspringt in Roosna-Alliku. Goed dat ik dat weet, want ik heb die plaats even op mijn telefoon opgezocht en het blijkt dat ik bij de laatste splitsing van de rivier de verkeerde tak heb genomen. Gelukkig is dat maar 6 Km van het stadje waar ik ben en ik moest hier toch heen om boodschappen te doen.

Geen opmerkingen: