maandag 1 januari 2018

24-12-2017 t/m 31-12-2017

24-12-2017
Het was een grijze dag vandaag, even buiten geweest om boodschappen te doen, maar verder lekker binnen gebleven. Vanavond, Kerstavond, heb ik film zitten kijken, 2001: A Space Odyssey. Een film uit 1968 van Stanley Kubrick. Ik kan mij voorstellen dat mensen die deze film toen in de bioscoop hebben gezien die in volslagen verwarring verlieten. Voor de huidige begrippen is de film extreem traag, maar voor een film die bijna 50 jaar geleden is gemaakt zijn de beelden absoluut niet gedateerd. Door deze film begrijp ik hoe de angst voor kunstmatige intelligentie is ontstaan. Volgens mij een ongerede angst, want het gaat uit van een begrip van een intelligentie dat veel simpeler is dan de werkelijkheid. Computers kunnen dingen veel sneller doen dan mensen en wij kunnen ze alles leren dat wij op school leren, maar het menselijk intellect is nog veel meer dan dat. Grappig aan de film vond ik hoe men in 1968 de toekomst zag. Wat dat betreft zou het goed zijn als ze het komende jaar, dus 50 jaar later een nieuwe versie van de film maakt. Ik hoop dus dat er iemand in Hollywood volgend jaar 2051: A Space Oddyssey gaat maken.

25-12-2017
Eerste Kerstdag een dag om wat bijzonders te doen. Een van de voornemens van het nieuwe kabinet is dat alle kinderen een bezoek brengen aan het Rijksmuseum. Ik sta positief tegenover dit kabinet en zeker dit punt is er één waar ik erg blij mee ben. Alleen ikzelf was nog nooit in het Rijksmuseum geweest. Daarbij kwam dat ik al meer dan een maand mijn auto niet gebruikt had, dus was vandaag een mooie dat om naar Amsterdam te rijden. Het was een mooie dag waarop ik eindelijk de nachtwacht in het echt heb gezien.

26-12-2017
Vandaag bij mijn zus het Kerstmaal gebruikt. Heerlijk gegeten, ze hadden een menu samengesteld met twee van mijn favorieten erin. Het voorgerecht was een salade met makreel en het hoofdgerecht was gekonfijte eendenbout. De spruitjessoep die we daar tussen aten vond ik smakelijk, het was de eerste keer dat ik spruitjes at en ze opgegeten heb. Nu zou het goed kunnen dat mijn afkeer die ik van die groente heb nu gemaskeerd werd door een ruime hoeveelheid stilton. Naast een lekkere maaltijd was het ook nog een heel gezellige avond, dus ik heb genoten.

27-12-2017
Het duurde even voordat ik vanmorgen door had dat het geen maandag maar woensdag was. Dat maakte verder ook niet zoveel uit want ik had voor vandaag geen plannen waar die vergissing in de dag gevolgen voor had. Vanmorgen eerst anderhalf uur wezen hardlopen. Dat ging lekker, wel ging het regenen toen ik met het laatste stuk bezig was, maar niet heel hard. Ook toen ik vanmiddag naar de bibliotheek ging kwam ik in een bui terecht. Die was beduidend groter, het regende hard en tussendoor hagelde het ook nog even. Gelukkig had ik gekozen om via de Burgemeester Van Walsumweg te lopen, want daar kon ik een groot deel van de route onder de luifel lopen.

28-12-2017
Ik had uit de weersverwachting begrepen dat vandaag een slechte dag zou zijn, maar dat viel reuze mee. Het was lekker zonnig dus ben ik vanmorgen op de fiets richting Gouda gegaan. Achteraf was die richting niet zo goede keuze, want op de heenweg had ik veelal de wind in de rug en dus op de terugweg tegen en het was ook nog eens een stevige wind. Maar toch lekker gefietst.

29-12-2017
Sinds ik meer dan 25 jaar geleden boven de ziekenfondsgrens kwam, ben ik volgens mij altijd verzekerd geweest bij CZ. Vorig jaar heb ik al overwogen om over te stappen naar DSW. Niet alleen omdat ze hoofdsponsor zijn van onze plaatselijke eredivisieclub, Excelsior, maar vooral omdat ik het heel sympathiek vond dat zij hun ruimte als shirtsponsor schonken aan de Stichting Steun Casper, om onderzoek te ondersteunen naar een veelbelovende behandelwijze voor alvleesklierkanker. Een jaar lang hebben ze met die shirtreclame gespeeld en nu opnieuw heeft DSW zijn ruimte aan een goed doel beschikbaar gesteld, ditmaal Spieren voor Spieren. Ook een sympathiek doel, dus ben ik overgestapt.

30-12-2017
De laatste dag van het jaar nadert, zelfs de tomatenplant op mijn balkon lijkt zich dat te beseffen, want vanmorgen bleek hij zijn laatste vrucht afgeworpen te hebben. Ik ben vandaag begonnen met de voorbereiding van mijn belastingaangifte over 2018. Ruim op tijd, want die hoef ik pas over 15 maanden te doen. Maar ik heb ook terug gekeken, 2017 blijkt voor mij een uitstekend jaar op de beurs geweest te zijn, met 13,56 % heb ik het zelfs beter gedaan dan de AEX. Ik heb de index op de meet geklopt, want toen ik tijdens de Kerstdagen naar mijn portefeuille keek, lag ik nog een fractie, 0,05%, achter. Ik ben trots op mezelf.

31-12-2017
Vanmorgen voor het laatst dit jaar hard wezen lopen. Ondanks wat grijze wolken was het droog. Nadat ik na anderhalf uur weer thuis was heb ik koffie gedronken en een douche genomen. Daarna wou ik boodschappen doen, maar het was gaan regenen, dus wachtte ik even totdat het droog was. Maar AH ging vanavond om 7 uur dicht en toen was het nog steeds niet droog. Gelukkig had ik nog een zak met spekreepjes en een pak met houdbare melk in mijn koelkast liggen, vlees en melk waren de reden dat ik vandaag boodschappen moest doen, dus heb ik het maar tot volgend jaar uitgesteld. Het enige nadeel is dat ik deze oudjaarsavond het zonder oliebollen moet doen.

Geen opmerkingen: