zaterdag 27 augustus 2016

21-8-2016 t/m 26-8-2016

21-8-2016
Toen ik vanmorgen in Vilnius wakker werd ben ik eerst een stuk gaan lopen. Gisteren had ik al gezien dat er een heel mooi fietspad langs de rivier liep en dat had ik goed gezien, want dat was een heel mooi parcours. 5 minuten voordat ik eigenlijk om wou draaien hield het pad alleen op, maar door aan de andere kant een extra lusje te lopen heb ik toch de tijd gelopen die ik op mijn programma had staan. Toen ik bij de rivier aankwam, dacht ik even dat er hier vandaag een hardloop-evenement was, want er waren wegen afgezet. Het bleek een wielerevenement te zijn, heel massaal, ik heb startnummers tot boven de 10.000 gezien. Ik heb er nagenoeg geen last van gehad en rustig de stad kunnen bekijken. Ik was er 10 jaar geleden ook geweest, maar er was weinig dat ik me nog herinnerde. Ook niet het verhaal dat bij de kerk stond die ik op de foto gezet heb. De kerk was door Jezuïeten gebouwd. Later is hij overgegaan naar de orthodoxe gemeenschap, daarbij zijn de torens ingekort en van een helm voorzien. Na de tweede wereldoorlog is de kerk veranderd in het museum van het atheisme en na de onafhankelijkheid is de cirkel rond gemaakt en de kerk weer aan de Jezuïeten gegeven.
Tenslotte ben ik vanmiddag ook nog op het officiële middelpunt van Europa geweest.

22-8-2016
Vandaag aan het rekenen geweest. Ik heb voor zondagmorgen de boot naar Helsinki geboekt, die gaat heel vroeg, dus ik moet uiterlijk zaterdag in Tallin zijn. Dan heb ik nog een onafgemaakte wandeling langs de rivier de Pärnu die ik wil voltooien, dat wil ik vrijdag doen. Dan wil ik de stad Tartu nog bezoeken. Als ik dat allemaal zonder haast wil doen past het allemaal maar net. Ik ben nu in Daugavpils in Letland, morgen ga ik een flink stuk richting Estland, dan zorg ik dat ik woensdag voor de lunch in Tartu ben, dan kan ik donderdag een flink stuk rijden, vrijdag wandelen en zaterdag in Tallin zijn. Dit liep ik me te bedenken toen ik vanmorgen in Litouwen boodschappen aan het doen was. Dat was niet helemaal handig, want ik liep de winkel uit toen ik me bedacht dat ik alles dat ik hebben wou gekocht had, behalve de pizza die ik vanavond wou eten. Dus ben ik vanavond hier in Letland nog maar even bij onze Koningin op bezoek gegaan. Alleen een pizza vond ik wat karig, dus heb ik direct ook maar mijn boodschappen voor morgen gedaan, een paprika en een pak appelsap.

23-8-2016
Vanmorgen bleek maar weer dat het geen zin heeft om je zorgen te maken over iets dat nog niet gebeurt is. Volgens mijn schema zou ik vandaag aan het eind van de middag gaan hardlopen. Toen ik gisteren rond die tijd door Daugavpils liep was het zo heet dat ik blij was dat ik toen niet aan het lopen was en me bedacht dat het vandaag wel eens een probleem kon worden. Ik liep al plannen te maken om het naar vanmorgen te verplaatsen, maar later bedacht ik me dat ik het dan net zo goed naar woensdagmorgen kon verplaatsen. Dat was maar goed ook, want vanmorgen was het geen weer om hard te lopen, het regende, niet zo heel hard meer, maar dat had het vannacht wel gedaan. Rond het middaguur klaarde het op. Een heel tijd heb ik op de grens gereden, rechts van mij was de lucht grauw en links blauw, maar het blauw kreeg langzaam de overhand. De zon kwam dus terug, maar het was wel een stuk minder warm dan gisteren, dus ik heb rustig zoals oorspronkelijk gepland kunnen lopen. Een ander onderwerp is mijn reis van vandaag, ik ben een flink stuk opgeschoten, maar het ging toch wat anders dan gedacht. Mijn nieuwe routeplanner heeft een functionaliteit die mijn oude niet had, ik kan aangeven dat ik niet over zandwegen wil rijden. Dat blijkt alleen niet helemaal feilloos te werken, bijna een kwart van de afstand die ik vandaag afgelegd heb ging over onverharde wegen. Wel kwam ik daardoor langs een landgoed met een heel mooi kerkje.

24-8-2016
Geheel volgens planning kwam ik precies op tijd in Tartu aan voor de lunch. Net buiten het centrum heb ik mijn auto langs de rivier gezet. Na de lunch ben ik de stad ingelopen. Het was een goede keus om via deze stad te reizen, want het is best een bijzondere stad. Een mooi stadhuis, geïnspireerd door Nederlandse publieke gebouwen. Achter het stadhuis ligt een heuvel waarop in een park de universiteit is gevestigd. In het park veel standbeelden en daar staan netjes bordjes bij waarop in het Ests en Engels toelichting wordt gegeven. Soms rare dingen, de universiteit is door een Zweed opgericht en zijn zoon was terwijl hij hier studeerde tevens de eerste rector.

25-8-2016
Het was een beetje emotioneel vandaag. Rond het middaguur was ik op de plek waar ik ruim 2 jaar geleden was op het moment dat mijn vader is overleden. Die avond daarvoor had ik hem op die plek voor het laatst aan de telefoon gehad en de volgende dag was ik op het toilet van de supermarkt aan de overkant toen mijn zus belde met het slechte nieuws. Het was mijn bedoeling dat ik de wandeling die ik toen langs de rivier de Pärnu aan het maken was, nu even af zou maken. Ik dacht dat het nog maar een klein stukje was. Vanmiddag ben ik begonnen waar ik toen gebleven was en tot Paide gekomen, het volgende stadje dat 15 Km verder ligt. Morgen verder, maar het kan zijn dat de rivier nog veel langer is dan ik dacht, dan zal ik de oorsprong dus niet bereiken.

26-8-2016
Ik heb mijn wandeling voltooid, ik ben bij de bron van de Pärnu geweest. Het was een flinke wandeling, ik ben vanmorgen voor negenen gaan wandelen en pas na zessen was ik terug. Maar voldaan dat ik dit doel voltooid heb. Na de wandeling ben ik gaan rijden, de bedoeling was om wat dichterbij Tallin te komen. Dat is erg dichtbij geworden, want ik sta nu in een buitenwijk. Misschien maar goed ook, want het kan zijn dat ik morgen mijn tijd hard nodig heb, want ik moet nog op zoek naar een LPG-tankstation. Met de paar liter die er nog in mijn tank zitten ga ik het niet redden om een maand lang door Finland te reizen. Nu dacht ik dat ik op mijn PC overzichten had staan met tankstations waar je LPG kan tanken. Maar blijkbaar heb ik die niet naar mijn nieuwe PC overgezet. Dus dat wordt zoeken morgen.

Geen opmerkingen: